Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Az erőszakkal szembeni ellenállás napja
2010.01.29. péntek
Erőmű

Február 20. az erőszakkal szembeni ellenállás napja, ehhez kapcsolódóan egy játékot ajánlunk.

Erőmű

Ez az erőmű termeljen pozitív és alkotó energiát!

 

 

Témák: béke és erőszak, állampolgárság, általános emberi jogok
Csoportlétszám: legalább 10 fő
Szükséges idő: 90 perc


A gyakorlatról röviden:
A hatalom gyakran erőszakkal jár együtt. A gyakorlat kreatív csoportmunka során a következő kérdésekkel foglalkozik:
    ▪ erőszak a közösségben
    ▪ lehetőségek az erőszak problémájának megoldására
Az érintett jogok: 
    ▪ a személyes biztonsághoz való jog
    ▪ a diszkrimináció tilalma
    ▪ a magánélethez és a jó hírnévhez való jog
Célok: 
    ▪ az erőszak megnyilvánulásainak és okainak megismerése és megértése
    ▪ az együttműködés és a csoportmunka képességének és készségének fejlesztése
    ▪ felelősségvállalás az erőszakkal szembeni kreatív megoldások megtalálásáért

Szükséges eszközök:
▪ a terem hosszával megegyező méretű fonal vagy spárga
▪ olló
▪ A4-es papírlapok – résztvevőnként 6 darab
▪ filctollak – személyenként egy
▪ csengő (nem feltétlenül szükséges)
▪ ragasztószalag
▪ 2 terem (ha lehetséges)

Előkészítés:
▪ Készítsünk elő egy termet „erőműként”. Középen ürítsünk ki egy területet. Feszítsünk ki egy kötelet a termen keresztül, és rögzítsük szilárdan a végeit. Ez egy elektromos vezetéket jelképez. Körülbelül egy méterrel a padló fölött lógjon, és ne legyen túl feszes (kissé lazának kell lennie, hogy megköthessük a csomókat, amikor a vezetéket meg kell javítani minden egyes erőművi meghibásodás után).

▪ Esetleg kitehetünk az ajtóra egy táblát Erőmű felirattal.

A gyakorlat levezetése

A gyakorlat két részből áll: az első részben az erőszak megnyilvánulásait idézzük fel (tíz perc), a második rész pedig munka az erőműben (hatvan perc).

1. rész Ötletroham az erőszakkal kapcsolatos fogalmak összegyűjtésére

1. A résztvevők röviden idézzék fel személyes emlékeiket az erőszak megnyilvánulásairól saját közösségükben (iskola, ifjúsági klub, kollégium, szomszédság stb.). Tegyük világossá, hogy most nem az olyan nagy kérdéseket vizsgáljuk, mint a terrorizmus vagy a népirtás, hanem az erőszak olyan megnyilvánulásait, amelyekkel a hétköznapokban találkozunk – például a megfélemlítés, a gúnyolódás, a szóbeli sértés, szarkazmus, a rossz ízű tréfák stb.
2. Most vegyék elő a filctollakat, és írjanak nagy betűkkel. Használjanak kulcsszavakat vagy egy rövid kifejezést, és minden egyes felidézett emléket külön papírlapra írjanak.
3. Gyűjtsük össze a papírokat, és gyorsan ellenőrizzük, nincs-e olyan közöttük, amelyik ismétlődik. Ha van ilyen, azt tegyük félre.
4. Adjunk a résztvevőknek ötperces szünetet, amíg előkészítjük a következő részt. Hajtsuk össze a papírlapokat, és akasszuk őket az „elektromos vezetékre”. A papírok legyenek egymástól körülbelül fél méter távolságra. A zsinórra kell rögzíteni őket ragasztószalaggal, hogy a helyükön maradjanak, és ne csússzanak el.

2. rész Az erőműben

1. Hívjuk be a résztvevőket az „erőműbe”, ahol műszaki szakemberekként fognak dolgozni. 2. Osszuk a résztvevőket két csoportra.
3. Mondjuk el nekik, hogy az erőmű „negatív energiát” termel, és mivel az nagyon nehéz, gyakoriak a meghibásodások. (A meghibásodást a csoportsegítőnek kell előidéznie oly módon, hogy kettévágja a zsinórt két „probléma” – vagyis két papírlap – között.)
A szakemberek feladata lesz visszafordítani a helyzetet, és „pozitív energiát” juttatni a vezetékbe.
4. Magyarázzuk el, hogy valahányszor meghibásodás fenyeget, a fények villogni kezdenek és megszólal egy csengő. Amint megszakad az elektromosság, mindkét csoportból egy embernek a vezetékhez kell futnia. Mindketten megragadnak egy-egy elszakadt véget, amelyeket aztán összeillesztve tartanak, „hogy átmenetileg biztosítsák az elektromosság áramlását”.
5. Szabadon maradt kezével mindkét szakember elveszi az egyik papírt azok közül, amelyek a szakadás valamelyik oldalán lógnak, és hangosan felolvassa róla az üzenetet.
6. Mindkét csoport felelős a hiba kijavításáért. Adjunk nekik öt percet, hogy javaslattal álljanak elő a két probléma megoldására.
7. Ezután a csoportok megosztják egymással javaslataikat, megvitatják őket, és megállapodnak a megoldásokban mindkét problémára vonatkozóan. Ezeket felírják üres papírlapokra, és átadják a szakembereknek.
8. A szakemberek összekötözik a vezeték végeit, és a megoldást tartalmazó papírokat ragasztószalaggal a csomóra rögzítik, hogy véglegesen kijavítsák a hibát.
9. Ragasszuk a falra a két felhasznált erőszak-megnyilvánulást tartalmazó papírlapot.
10. Most valahol máshol vágjuk el a vezetéket, és ismételjük meg a feladatsort. A gyakorlat akkor ér véget, amikor minden erőszak-megnyilvánulást tartalmazó papírt eltávolítottunk a vezetékről, és helyükre végig megoldáspapírok kerültek.
11. Végül gyűjtsük össze a vezetékről a megoldást tartalmazó papírokat, és ragasszuk őket a falra a különféle erőszak-megnyilvánulások mellé.

Feldolgozás és értékelés

Kezdjük a feldolgozást magának a gyakorlatnak az áttekintésével, majd folytassuk az erőszak különböző megnyilvánulásainak és a megoldási javaslatoknak a megbeszélésével:

▪ Hogyan érezték magukat a résztvevők a gyakorlat alatt? Élvezték? Miért?/Miért nem?

▪ Melyek az okai a beazonosított erőszak-megnyilvánulásoknak?

▪ A javasolt megoldások és tevékenységek reálisak voltak-e? Rövid távon? Hosszabb távon?

▪ Milyen kihívásokkal vagy ellenállással kell szembenéznünk, amikor megpróbáljuk megvalósítani ezeket a megoldásokat?

▪ A fiatalok hogyan akadályozhatják meg az erőszakot, vagy hogyan küzdhetnek ellene?

▪ Mely emberi jogokat sérti az erőszak?

 

Tanácsok a csoportsegítőknek

Az 1. részre – vagyis a fogalmak összegyűjtésére – mintegy 10 percet hagyjunk, az erőműben folytatott munkára körülbelül 60 percet, és 20 percet a feldolgozásra és értékelésre.
Próbáljuk ezt a gyakorlatot egészen gyorsan levezetni, hogy ne unják meg a fiatalok.
Amennyiben további magyarázatra van szükség azzal kapcsolatban, hogy hogyan találhatnak ötletet vagy akár szlogent a problémák megoldására (a gyakorlat levezetésének 6. pontja), a következő példával segíthetünk nekik. Ha például az egyik papíron az áll, hogy „zaklatás és megfélemlítés”, a másikon pedig az, hogy „erőszak a képernyőn”, az egyik csoport javasolhatja azt, hogy legyenek olyan műhelybeszélgetések az iskolákban, amelyek során a téma a zaklatás és megfélemlítés kezelése, és az a javaslat, hogy az erőszakot ábrázoló filmeket csak este 11 után lehessen sugározni. A másik csoport azt vetheti fel, hogy képezzenek ki olyan kortárs segítőket, akik foglalkoznak a zaklatás és megfélemlítés problémáival, és hogy legyen mondjuk az este 9 óra az a vízválasztó, amely előtt erőszakot tartalmazó filmet tilos bemutatni. A két csoport ezután megvitatja a javaslatokat, és vagy egybefoglalja, vagy egymásnak megfelelően módosítja azokat, mielőtt a megoldásokat tartalmazó papírokra kerülnének. Mindkét csoport tehet két vagy több javaslatot, ám egy is elegendő. Amennyiben a csoport kicsi, az egyik csoport a javítóbrigád technikusaiból is állhat. Azért érdemes két csoporttal dolgozni, mert így gyakran ugyanarra a problémára különböző megoldásokat találnak, ami bővíti a lehetőségeket.
Ezt az eljárást minden olyan kérdés esetében alkalmazhatjuk, amely a probléma megnevezését és megoldások megkeresését foglalja magába.

Rendezvénynaptár
<2019. május>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu