Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Pletyka-játék
avagy az információtorzulás jelenségének modellezése
2009.03.30. hétfő
Pletyka

Érdekes, tanulságos és nem utolsósorban mulatságos élmény lehet a gyerekeknek, ha kipróbálják, hogy a szóbeli kommunikációban hogyan torzulhat egy „vándorló” szöveg. Ebben a csoportos játékban megtapasztalhatják a diákok, hogy egy konkrét történet milyen átalakuláson mehet át, ahogy halad egyik kommunikációs féltől a másikig.

Az üzenet várhatóan annál többet változik, minél többen játsszák a játékot, tehát minél több kommunikációs állomás van beépítve a folyamatba.

 

A játék menete:

  • A csoportból (osztályból) kb.10-15 fő hallótávolságon kívülre megy (pl. kimegy a teremből), ők lesznek a hírlánc tagjai.
  • Az osztályfőnök (0. állomás) a csoport többi tagjának (akik a teremben maradtak megfigyelőkként) felolvas egy 15-20 mondatos érdekes történetet.
  • A hallgatóságból az egyik diák (1. állomás) lesz a „pletyka” elindítója, vagyis emlékezetből kell elmesélnie a történetet a hírlánc elsőként érkező tagjának (2. állomás). „Képzeld, azt a történetet hallottam, hogy……”
  • A következő lépésben a hírlánc elsőként érkezett tagja (2. állomás) emlékezetből elmeséli a történetet a hírlánc másodikként érkező tagjának (3. állomás) és így tovább, amíg az utolsó gyerek is megérkezik, és meghallgatja a történetet a lánc utolsó előtti tagjától.
  • A hallgatóság (hozzájuk tartoznak a hírlánc már szerepelt tagjai is) nem szólhat bele az információ áramlásába, tehát a megfigyelők nem egészíthetik ki, nem helyesbíthetik a hírláncban elhangzottakat, mindig csak a hírlánc soron következő tagja beszélhet, egyedül továbbítja a történetet.
  • Amikor végigért a történet, az osztály meghallgatja a hírlánc utolsó tagjától a végső verziót, majd az osztályfőnök fölolvassa az eredeti történetet.

 

A játék végén érdemes időt hagyni a játék megbeszélésére, amikor a diákok megoszthatják egymással az élményeiket, a jelenséggel kapcsolatos tapasztalataikat. Hozhatnak példákat mindennapjaikban megtörtént kommunikációs helyzeteikből, a megvitatás során szóba kerülhet az információtorzulás/torzítás mint a konfliktusok egyik forrása….

Rendezvénynaptár
<2019. augusztus>
HKSzCsPSzV
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu