Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Az agressziókezelés gyakorlata sajátos nevelési igényű tanulóknál
2010.10.03. vasárnap
rajz

Bemutatjuk, mit tudnak tenni a pedagógusok az agresszió csökkentése érdekében a Komplex Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Szakszolgáltató Központban.

Az agresszió (latin agressio szóból, jelentése: támadás) minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka az, hogy nyílt vagy szimbolikus formában valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. Az agresszió ott van az egész társadalomban, a gyermekek világában, így a mi iskolánk gyermekközösségeiben is. (Megvetés, káromkodás, trágárság, durvaság, bántás, sértés, megalázás, fenyegetés, zsarolás, kegyetlenkedés, csicskáztatás, verés, rombolás, garázdaság.)

Sajátos nevelési igényű tanulóinknál elfordulhat, hogy bántalmazzák a családban, aminek hatására agresszivitás, hiperaktivitás, tanulási nehézségek, önértékelési zavarok, beilleszkedési gondok, neurotikus tünetek jelennek meg náluk. A tanulásban akadályozott tanulóink viselkedésének alakulását intézményünkben is igen nagy mértékben befolyásolja a nem megfelelő családi háttér, amelynek hatására megnőhet az agresszió kialakulása.

A mi iskolánkban dolgozó tanárok gyermekszerető és odafigyelő magatartásukkal próbálnak segíteni ezen a téren a problémák megoldásában. Az osztályfőnököknek ebben óriási szerepük van, hisz a nem megfelelő családi háttér miatt olykor még az anya szerepét is fel kell vállalniuk. A mi intézményünk olyan, mint egy nagy család, ahol békességben, szeretetben tudunk élni, ahol van idő a gyerekekre, és meglévő empátiás képességünkkel szinte meghalljuk a ki nem mondott szavakat is. Megbeszéljük tanulóink gondjait, problémáit, kéréseit. Jó tanácsainkkal segítjük őket a mindennapi életükben. Az agressziót igyekszünk átalakítani valamilyen az iskolában is elfogadott aktivitássá, energiává, ami nagy pedagógiai kihívást is jelent számunkra, egyben a legfontosabb eredményt is, ha sikerre vezet.

Az agresszív energia levezetését elsegítő módszerek:
• fizikai tevékenységek (mozgásos játékok),
• fantázia általi agresszió (mese kitalálása),
• szimbolikus agresszió (rálegyintünk valakire).

A leghatékonyabbnak a kreativitás lehetőségének felkínálása bizonyul. Az agresszió nem csak tettleg, esetleg verbálisan zajlik, hanem képi formában, a rajzban is felfedezhető a tanulásban akadályozott tanulóinknál. A rajzolást kiváló feszültséglevezető foglalatosságként alkalmazzuk.

A diákönkormányzat keretén belül a délutáni szakkörökön, illetve a napközikben folyó játékos foglalkozások: ötletbörze, kézművesség, pantomim, mesélés, szerep- és szabályjátékok is az agresszív viselkedés megoldását segítik elő. Hiszen fontosnak tartjuk az egyéni érdeklődés lendítőerejét, amely biztosítja a személyiségfejlesztést, a pihenést, a regenerálódást, és a kompenzálást is. Az agresszió csökkentésére kialakított helyes viselkedési formák megerősítését segíti az iskolán kívüli programok megszervezése, lebonyolítása. A siker érdekében bevonjuk a családokat: a szülőket és testvéreket.
A különböző tantárgyakat tanító kollégák óráin mindennapos a szociális kompetenciát fejlesztő gyakorlatok napi alkalmazása, ami segíti az önismeret, az énkép, az önértékelés fejlesztését, illetve az agresszivitás szempontjából a legfontosabb tulajdonságnak, az önkontrollnak a kialakítását.

Mindenképpen hisszük, hogy pedagógiai személyiségünkkel befolyásolhatjuk tanulóink viselkedését, és fontosnak tartjuk a megelőzést. Gyakorlatban alkalmazzuk az erőszak mérséklésének módszereit: az empátia kialakítását, az alternatív viselkedésminták jutalmazását és a nem agresszív modellek szerepeltetését.

A tanulásban akadályozott tanulók tagozatának munkaközössége

Rendezvénynaptár
<2019. május>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu