Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
XV. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia
Nevelés-oktatás határon innen és túl
2013.10.14. hétfő
14konf

A Suliszerviz Pedagógiai Intézet és a Suliszerviz Oktatási és Szakértői Iroda szervezésében október 8-án kezdődött meg a háromnapos XV. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia Hajdúszoboszlón. A rendezvény egyik kiemelt együttműködő partnere az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) volt.

Az első napon hallható plenáris előadások keretében adott elő Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója is „A köznevelés komplex szakmai támogató rendszere a fejlesztések tükrében” címmel. Prezentációjában hangsúlyozta, hogy a fejlesztések fókuszában a pedagógus és a pedagógus szakmai munkájának hatékonysága áll, a cél pedig a mindennapi nevelő-oktató munka segítése. A jelenlegi oktatáspolitikai környezetben résztvevők közös célja a „minőségi, fenntartható, költséghatékony, esélyteremtő és méltányos köznevelés”.

Előadásában összefoglalta és részletesen bemutatta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben folyó szakmai munkát, így beszélt a tartalomfejlesztés négy irányáról: a tantervekről, a nevelési-oktatási programokról, a követelményekről és a tankönyvekről (ez utóbbinál kiemelve az Intézet által készített kísérleti szakiskolai tankönyvet). Bemutatta továbbá az Intézetben folyó kutatásokat, a TÁMOP-projekteket, a pedagógiai módszertani fejlesztéseket és a megújult intézeti folyóiratokat – köztük az Új Köznevelést és az Új Pedagógiai Szemlét is. Végezetül hangsúlyozta, hogy az idei tanév meghatározó programja a pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszerének megújítása lesz.

A konferencia második napja is plenáris előadásokkal kezdődött. A délelőtt folyamán Dr. Szvathné Dr. Szalay Márta, az OFI szakmai szolgáltatási főigazgató-helyettese is felszólalt. Prezentációjában a Nemzeti Tehetség Programról beszélt. Részletesen bemutatta a kitűzött célokat, a program tapasztalatait és eredményeit is megosztotta a hallgatósággal. Kitért a következő időszak cselekvési programjára is, amelynek legfontosabb feladata lesz megismertetni a tehetségsegítő program eddigi eredményeit és folytatni a megkezdett sikeres tehetséggondozást.

Dr. Köpeczi-Bócz Tamást helyettesítve Wolfné dr. Borsi Julianna, az OFI szervezeti és igazgatási főigazgató-helyettese beszélt a megjelenteknek az oktatásfejlesztés 2020-ig tartó stratégiai irányairól. Mint elmondta, ennek fontos eleme lesz a köznevelési stratégia 2014-2020 és az EU2020 összhangba hozása. Előadásában megemlítette az uniós elvárásokat és forrásokat is.

Dr. Halász Gábor, az ELTE PPK egyetemi tanára, az OFI tudományos tanácsadója folytatta a megkezdett témát. Részletezte a stratégiai irányokat és a hozzárendelhető forrásokat, valamint hangsúlyozta, hogy az elkövetkezendő időszakot a közösségi és a nemzeti stratégiák szorosabbá tétele fogja jellemezni.

Az ebédszünet után szekciókban folytatódott a szakértői összejövetel. Az OFI két saját szekciót is lebonyolított, és előadókat delegált további háromba.

A Tanárképzés, tanártovábbképzés szekcióban Fehérvári Anikó Phd, a Kutatási, Elemzési és Értékelési Központ igazgatója és Dr. Kállai Gabriella, a Központ tudományos munkatársa ismertette a tanári felvételi-alkalmassági vizsga ezévi nemzetközi tapasztalatait. A nemzetközi kitekintésből megtudhattuk, hogy mikor és milyen módszereket alkalmaznak más országokban a tanári alkalmasság szűrésére, a tavalyi évben bevezetett jogszabály értelmében pedig azt, hogy hogyan implementálták az egyes képző intézmények itthon a tanári-alkalmassági vizsga bevezetését. A kérdőívek és interjúk alapján a nyár folyamán az OFI munkatársai által készített felmérésből az látszik, hogy a rendelkezést sokan sokféleképpen oldották meg és igény lenne egy egységes kritériumrendszer kidolgozására. Dr. Hunya Márta tudományos főmunkatárs, a TÁMOP-3.1.5 alprojektvezetője és Fazekas Ágnes, az ELTE PPK tudományos segédmunkatársa pedig a folyamatos szakmai fejlődés hátterétől, a pedagógus-továbbképzésről és az oktatásügyi fejlesztő szakértők képzéséről beszéltek. Részletesen ismertetésre kerültek az OFI-ban fejlesztett továbbképzési lehetőségek, illetve a szakmai fejlődés és a pedagógiai munka céljai.

A Szakiskolai fejlesztések az OFI-ban című szekcióban Mayer József, a Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ igazgatóhelyettese, Kerberné Varga Anna és Vígh Sára számos illusztrációt tartalmazó előadásukban bemutatták az OFI által készített, kilencedik osztályos tanulóknak íródott szakiskolai közismereti kísérleti tankönyvet. Kerber Zoltán tudományos munkatárs ennek a tankönyvnek a kipróbálási eszközeiről beszélt. A felnőttoktatási kerettanterveket Singer Péter tudományos munkatárs; a HÍD-programokat pedig Mayer József mutatta be az érdeklődő pedagógusoknak.

Dr. Dobszay Ambrus, a Tartalomfejlesztő és Módszertani Központ igazgatója a kerettantervi adaptációk korlátairól és az eltérő kerettantervek jóváhagyásáról adott elő. A jogszabályi környezet ismertetésén felül megemlítette, hogy a kerettantervek jóváhagyása az OFI-ban történik, majd bemutatta az eddig elfogadott különböző kerettantervek sajátosságait. Rámutatott arra, nem állja meg a helyét az állítás, miszerint az új NAT egyetlen egyentanterv ráerőltetése lenne az iskolákra. Ez csupán egységes, közös alapot teremt a magyar közoktatás számára, miközben elismeri az iskolák közötti különbségek létjogosultságát.

Bánkuti Zsuzsanna, az OFI tudományos munkatársa, a TÁMOP-3.1.1 témavezetője a kerettantervek helyi implementációjának támogatásáról beszélt. Előadásának fókuszában az új tantárgyak, tartalmak és szemléletmód álltak. Az OFI-ban az általa vezetett munkacsoportok feladata a gyakorló pedagógusok munkájának támogatása, valamint gyakorlati segítségnyújtás az új kerettantervek okozta nehézségek leküzdésével kapcsolatosan.

A pedagógiai szintleírásokról és a szaktanácsadás rendszeréről adott elő Dr. Szabó Mária tudományos munkatárs, a TÁMOP-3.1.5 alprojektvezetője. Kiemelte, hogy a folyamatos szakmai fejlődés alapkövetelmény a pedagógiai szakmában, de elengedhetetlen hozzá a támogató intézményi közeg és a csapatmunkában való tevékenykedés. A szaktanácsadás kapcsán hangsúlyozta, hogy az új típusú szaktanácsadás célja a folyamatos szakmai fejlődés támogatása.

A harmadik, záró napon további plenáris előadásokat hallgathattak meg az érdeklődk, illetve a előző délutáni szekciók elnökei foglalták össze a náluk zajlott szakmai diskurzust.

Forrás OFI

***

A „Nevelés-oktatás határon innen és túl " XV. Országos Közoktatási Szakértői Konferencián elhangzott előadások elérhetők a Suliszervíz honlapján.

 

Rendezvénynaptár
<2019. július>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu