Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
III. Nemzeti Köznevelési Konferencia
Forrás: MTI, EMMI  
2014.01.21. kedd
3koznevkonf-HR

Az 14. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás keretein belül, 2014. január 17-én megrendezett III. Nemzeti Köznevelési Konferencián Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár előadásában összefoglalta az elmúlt három évben megvalósult oktatáspolitikai intézkedéseket és szólt a jövőbeli tervekről is.

"Az elmúlt három és fél évben 120 új vagy módosított jogszabály született - a változás nem könnyű, de a problémák súlyosak voltak, így gyorsan kellett lépni" - mondta Hoffmann Rózsa, a Papp László Arénában megrendezett konferencián.

 

Az államtitkár felidézte, hogy 2010-ben, a kormányváltáskor nagyon sok problémát örököltek. Megengedhetetlen különbségek voltak az iskolák között a fenntartás, a szakmai irányítás tekintetében egyaránt. Ezek mára szűnőben vannak - jelezte.
A problémák okai között említette, hogy hiányzott a rendszerből a külső, objektív ellenőrzés, háttérbe szorult a nevelés, és kompetencia-központúvá vált az oktatás. Azok a nevelési problémák, amelyek megmutatkoztak, nemhogy enyhültek volna, hanem nőttek, és romlott a színvonal - fejtette ki, hozzátéve: csökkent a tanári tekintély, szétaprózottá vált a rendszer, és gazdaságtalan működés volt jellemző. 2010-ig tízezerre volt tehető az elbocsátott pedagógusok száma - jegyezte meg.

A jelenlegi kormány arra az álláspontra helyezkedett, hogy az oktatás és a nevelés közszolgálat - rögzítette a köznevelési államtitkár, aki a gyermekek, fiatalok fejlődésének előtérbe helyezése mellett a nevelés megerősítését, az egységes, magas színvonal biztosítását említette. Alapvető cél, hogy a különböző településeken született gyermekek esélyei ugyanolyan jók legyenek, mint a fővárosiaké - emelte ki.

Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár a 14. Educatio nemzetközi oktatási szakkiállítás keretében megrendezett III. Köznevelési Konferencián a Papp László Budapest Sportarénában 2014. január 17-én.(Forrás: MTI fotó/Marjai János)

A jelenlegi kormány intézkedései között említette az új köznevelési törvény elfogadását, az új Nemzeti alaptanterv, a kerettantervek megalkotását. A mostani tanévtől elvárás, hogy az alaptantervet alaposan ismerjék a pedagógusok - jegyezte meg. Olyan tankönyvtörvényt alkottak, amely csökkenti a kiadványok számát és a kerettantervekhez igazítja azokat, valamint jelentősen mérsékli az árakat, ami már a következő tanévtől érezhető lesz. Kitért arra is, hogy idén 720 ezer gyermek kapott ingyenesen tankönyvet.
A legfontosabb feltétel ugyanakkor a kiválóan képzett, munkáját professzionálisan végző pedagógus - mutatott rá Hoffmann Rózsa, aki szólt arról, hogy megújították a pedagógusképzést, a kiválasztást alkalmassági vizsgával segítik és egyéves gyakorlati idő kapcsolódik hozzá. Bevezették továbbá a Klebelsberg-ösztöndíjat az osztatlan képzésben részt vevő pedagógusoknak.
Folyik a pedagógus kar alakuló közgyűlésének szervezése, a kar honlapja a részletekkel várhatóan jövő héttől lesz elérhető. A kar megalakulása a tanév végére várható - jelezte.
Határozott kormányzati szándék, hogy a pedagógusok az egyik legmegbecsültebb társadalmi réteggé váljanak. Országos átlagban eddig 50 ezer forintos nettó emelés valósult meg, ennek folytatása következik szeptemberben - jelezte, hozzátéve: közel 160 ezer pedagógus bére nőtt.
Kitért még arra, hogy hároméves kortól lesz kötelező óvodába járni 2015-től, eddig 12 ezer új óvodai férőhely létesült és folytatódik a bővítés. 2015-re nem lesz probléma a gyermekek elhelyezésénél - ígérte.
Szólt a mindennapos testnevelés bevezetéséről is, amelynek szavai szerint nagyon jó a társadalmi fogadtatása.
Fontos változás az erkölcstan, valamint a hit és erkölcstan bevezetése szeptembertől, s a nevelési célokat szolgálja a közösségi szolgálat - sorolta. Utóbbiról elmondta: a részleteket szabályozó kormányrendeleten most dolgoznak. A Klebelsberg intézményfenntartó belépésével az volt a cél, hogy az adminisztratív terhek nagy részét levegyék az intézmények válláról.
Még idén indul elindul a szaktanácsadói rendszer, és beindul a tanfelügyelet is - közölte, és kitért arra, hogy a kompetencia-méréseket kiterjesztik a tartalom ellenőrzésére és az idegennyelvtudásra is. Ezt a tanév rendjéről szóló rendelet rögzíteni fogja - jelezte.
Összesen mintegy 120 jogszabályt alkottak a három és fél alatt - vont mérleget a köznevelési államtitkár, aki szerint a legfontosabb szabályokat sikerült megalkotni.
A további feladatokról szólva kiemelte: a megkezdett úton szeretnének továbbhaladni. Ahol  kiderül, jobban kellett volna szabályozni, nyitottak az újragondolásra, ugyanakkor nem szeretnének hetente hozzányúlni a jogszabályokhoz. Jelezte: hozzákezdenek az érettségi reformjához, amiben komoly szerepet szánnak a pedagógus karnak is, a művészeti nevelés is napirenden van, és időszerű a kollégiumok helyzetének áttekintése.

Hoffmann Rózsa államtitkár és Sipos Imre helyettes államtitkár előadásának felvételét az EMMI közzétette, megtekinthető:

 

Rendezvénynaptár
<2018. augusztus>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu