Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Elliot Aronson a Tolerancianapon
2009.10.09. péntek
tolerancianap

Tolerancianapot szervezett 2009. október 6-án a Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Ab Ovo Kiadó az iskola szereplői – pedagógusok, diákok, iskolapszichológusok, gyermekvédelmi szakemberek, kollégiumi nevelők és szülők – számára.

A Főpolgármesteri Hivatal Dísztermében tartott rendezvény világhírű vendégei Elliot Aronson és Carol Tavris amerikai szociálpszichológusok voltak, akik a neves tudós legutóbbi – Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája című – könyvének magyar nyelvű megjelenése alkalmából látogattak Magyarországra.

A Tolerancianapon Sárik Zoltán, a Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet igazgatója előadásában bemutatta, hogy az intézet milyen szerepet tölt be az iskolai agresszió visszaszorításában. Beszélt az Agresszió munkacsoportról, mely az agresszió megelőzését és kezelését célzó projekteket valósít meg.

Klein Sándor pszichológus, egyetemi tanár szubjektív élményekkel megtűzdelt előadásában az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Erőszakmentes és egészségtudatos iskola nevű mozgalmáról beszélt, majd Kozák Zsuzsanna pedagógiai szakértő felvezetésével a „Párbeszéd a tanórán” című toleranciatréning-film előzetesét láthatták a résztvevők.  A másfél órás videó olyan kommunikációs gyakorlatokat mutat be, melyek ötleteket, vitaalapot nyújthatnak ahhoz, hogy tanulás közben a csoportban jóleső és konstruktív párbeszéd alakuljon ki.

A Budapesti Amerikai Nagykövetség szervezésében megvalósuló Toleranciatáborról Lisa Harshbarger a Regionális Angol Nyelvi Iroda vezetője beszélt.


A szünet előtt a Bozsik Yvette Társulat a Tánceánia és a Gördülő Tánccsoport kerekesszékes fiataljainak bevonásával a Lélektánc című produkció egy lenyűgöző részletét mutatta be, melyet a közönség vastapssal köszönt meg az előadóknak.

A pedagógiai kezdeményezésekről szóló előadások után kerekasztal-beszélgetésre került sor az együttműködésre és a toleranciára nevelés lehetőségeiről. Itt Elliot Aronson és Carol Tavris  részletesen beavatta a résztvevőket azokba a tapasztalatokba, melyeket az Egyesült Államokban az iskolai agresszió visszaszorításában szereztek. E. Aronson szerint a folyamatos versengés csak növelte az előítéletet és az agressziót a gyerekek között. A kutató által 30 évvel ezelőtt bevezetett mozaikmódszer meghozta az eredményt: sokan megszerették az iskolát, az agresszió pedig jelentősen csökkent.

A beszélgetés alatt Erdélyi Eszter szegedi gimnáziumi tanár,  a balkáni háború idején kezdő pedagógusként a Vajdaságból érkezett diákokkal szembeni szegregációt tapasztalta meg, a beszélgetésbe kapcsolódva szintén a kooperatív tanulási technikák közösségfejlesztő hatásáról számolt be.

Az eszmecserébe bekapcsolódó két diák, Balogh Veronika és Molnár Dániel személyes iskolai rossz tapasztalatairól mesélt. Felvetették az előítéletes tanár mozaikmódszer alkalmazásával szemben érzett kétségeiket is. E. Aronson úgy vélte, a magyarok hasonlóan gondolkodnak a romákkal kapcsolatban, mint az amerikaiak a feketékkel vagy spanyolajkúakkal kapcsolatban. "Texasban, ahol én dolgoztam, komoly előítéletek éltek az emberekben, mégis sikerült leküzdeni. És ma már fekete elnöke van Amerikának. Tehát igenis változhatnak a dolgok" - mondta, elismerve, hogy ezek a folyamatok lassan, "frusztrálóan lassan" haladnak előre. Mindenesetre úgy értékelte, a mozaikmódszerrel tanító előítéletes tanár kevesebb kárt okoz, mint aki csak megszokott módon tárgyalja a tananyagot, ugyanis az egymás elfogadására hangolódott gyerekek szembekerülnek a tanár esetleges előítéleteivel.

Kivovics Ágnes a Fazekas M. Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezetőtanítója arról szólt, hogy a tehetség és a siker is lehet ok a kirekesztésre. A magas presztízsű, a sokféle tanulmányi versenyben sikeres, ún. tehetséggondozó iskolák esetében is szükségesnek látja a mozaikmódszer alkalmazását, bár ennek megvalósítása pont a versenyzést igénylő tehetséges tanulóknál más jelleget kell, hogy öltsön.

Raduly István, aki tanárképzős hallgatókat oktat a Pécsi Tudományegyetem Romológia szakán, arról beszélt, hogy szemináriumán a romákkal kapcsolatos előítéletek eloszlatására törekszik, mégpedig úgy, hogy szabad folyást enged hallgatóinak véleményeik ütköztetésére. Fontosnak tartja - mondta -, hogy diákjai mindent kimondjanak, mert így szembesíteni lehet őket a bennük élő sztereotípiákkal. Szemináriuma legnagyobb eredményének azt tartotta, hogy a fiatalok nyitottá válnak a diskurzus során.


A program végén E. Aronson még sokáig dedikálta  - az Ab Ovo Kiadó által a helyszínen kedvezményesen árusított - könyveit.

Elliot Aronson és Carol Tavris október 8-án, csütörtökön a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartott könyvbemutatón vettek részt. A szerzőket Pléh Csaba akadémikus, egyetemi tanár mutatta be, majd angol nyelvű beszélgetés következett Elliot Aronson szociálpszichológiai munkásságáról, melynek további résztvevői Csepeli György egyetemi tanár, az MTA doktora, Erős Ferenc egyetemi tanár, az MTA doktora, valamint Carol Tavris szociálpszichológus, szakíró voltak. A beszélgetés után a két világhírű szociálpszichológus sajtótájékoztatót tartott.

[A fényképeket Hajdrák Tímea készítette.]

Rendezvénynaptár
<2019. november>
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu