A köznevelési rendszer megújításának egyik prioritása az egész napos iskola bevezetése.
E változás a tervek szerint alapvetően növeli az esélyegyenlőséget és segítheti
a tanulói sokféleség kezelését, ugyanakkor megköveteli a tanórákon kívüli időszak
valódi tartalommal való megtöltését. Az OFI-ban megvalósuló TÁMOP 3.1.1.-11/1
– XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz projektben a Nevelés-oktatás
fejlesztése, komplex pilot programok elnevezésű 3. alprojekt célja az alsó és
felső tagozatok számára szakmai és módszertani megoldásokat kínálni.
A rendezvényt Dr. Kaposi József, az OFI főigazgatója nyitott meg, aki a fejlesztés fontosságát és az eddig elért
eredményeket emelte ki. A küldölfi jó példákról tartott előadást Dr. Darvas Ágnes, ELTE TáTK egyetemi docense. Az egész napos iskola projekt keretében zajló fejlesztéseket,
a hátránykompenzáció lehetőségeit és a jelenlegi iskolai gyakorlatokat Kőpatakiné Mészáros Mária, Mayer József, Réti Mónika, Dr. Varga Attila, a pilot program vezetői mutatták be.
A program keretében az OFI munkatársai 55 iskola több mint 240 pedagógusával dolgoznak együtt 7 témában
az általános iskola tanórán kívüli idősávjának tartalommal való kitöltésén.
A konferencián ezek a területek szekció-előadások és interaktív műhelyfoglalkozások
keretében kerültek bemutatásra. Az alsó és felső tagozat keretrendszere olyan modulokat ismertetett, amely az általános iskolában a tehetséggondozó,
illetve a felzárkóztató fejlesztést célozza meg. A gyakorlati életre nevelés során szimulálhatók azok az élethelyzetek, amelyek megoldása elvárható egy felnőtt
embertől, így fokozatosan nőhetnek bele a gyerekek a rájuk váró feladatokba. A
természettudományos nevelés téma egy olyan nevelési-oktatási programot dolgoz ki, amelyben a tanulók tapasztalati
élményeken keresztül ismerkednek meg természeti jelenségekkel, és közösen keresnek
ezekre magyarázatot. A komplex művészeti nevelés a művészeti nevelés olyan sajátos lehetőségein alapszik, amelyek a művészetek
kultúraközvetítő, továbbá kreativitást, problémamegoldást, önismeretet és társas
kultúrát fejlesztő hatását a merev tantárgyi kereteket átlépve, játékos eszközökkel
éri el. Az ökoiskolai program a fenntarthatóság pedagógiát alapul véve a természeti és épített környezet értékeinek
megóvására képes, környezettudatos magatartású és fenntartható életvitelű tanulókat
nevel. Végül pedig számos jó gyakorlat is bemutatásra került.
A szakmai összejövetelt pódiumbeszélgetés zárta, melynek keretében Gulyásné dr. Kovács Erzsébet, főosztályvezető (Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság), Kókayné Lányi Marietta, igazgató (Gyermekek Háza), Kranz Nikoletta, szülő, Dr. Setényi János, ügyvezető igazgató, oktatáskutató (Expanzió Humán Tanácsadó Kft.) és Urbán József, igazgató (Piarista Gimnázium) járta körbe az egész napos iskola fogalmát és
lehetséges megvalósulásait.
Forrás és képgaléria a rendezvényről >>