Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Pasi Sahlberg: A finn példa
Szerző: Végh Györgyi
2013.09.24. kedd
finn pelda

Hiánypótló mű jelent meg magyar nyelven a finn oktatási „csoda” kiépítésének három évtizedéről. A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (NTK) gondozásában kiadott „A finn példa” című könyv első kézből származó, átfogó leírása az északi országban létrejött világszínvonalú oktatási rendszernek.

Pasi Sahlberg finn pedagógus és oktatási szakértő a könyv szerzője, aki dolgozott tanárként és a világon több oktatási rendszer elemzését is elvégezte. Közelről ismeri a finn oktatást, amelynek fejlődését a könyvben is végigköveti. Megmutatja, hogy az északi országban az oktatási reform a verseny, kiválasztás és a diákok külső felmérése helyett a tanári munka szakmai tartalmának növelésére, az iskolák szakmai vezetésének fejlesztésére, valamint a tanárok és iskolák felé irányuló bizalom megerősítésére helyezte a hangsúlyt. „A finn példa” részletesen leírja az oktatási változások összetett természetét, és arra bátorítja a pedagógusokat, hogy hatékony megoldásokat dolgozzanak ki saját körzetük és iskoláik számára.

A könyv bemutatóján Pasi Tuominen, Finnország budapesti nagykövete köszöntőjében arról beszélt, hogy a hatékony oktatási rendszer felépítése vezetett el a magas hozzáadott értékű, tudásalapú finn gazdaság sikereihez. Mint mondta, a „finn példa” fő tulajdonsága a decentralizált oktatási rendszer, amelyben a tanárok nagy szabadsággal rendelkeznek, munkájukat magas társadalmi és anyagi megbecsülés jellemzi, aláhúzva, hogy a tanárszakokra többszörös a túljelentkezés, csak a legkiválóbb hallgatók nyernek felvételt.  Hangsúlyozta, hogy ez a jól működő rendszer évtizedek alatt épült ki, de nyitottság, rugalmasság, együttműködés nélkül nem lehetett volna megvalósítani.
„Finnországban egyszerűen jó tanárnak lenni” – mondta a nagykövet.

Kiss János Tamás, az NTK vezérigazgatója azt emelte ki, hogy piacvezető tankönyvkiadóként fontos számukra a jól működő példák bemutatása, amivel segítik a magyar oktatási szakértők, pedagógusok munkáját. Beszédében a matematika diákolimpia és a nemzetközi mérési eredmények adatait ismertette, amelyek jól illusztrálják a finn és a magyar oktatási rendszer hangsúlytevését: a magyar diákok a diákolimpián szerepeltek jobban az elmúlt évtizedekben, a finn diákok a nemzetközi mérésekben teljesítettek magasabb szinten, jóval alacsonyabb szórással. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a tanulságok fontosak a könyvben, s nem lehet megspórolni a saját, hazai rendszer felépítését, sem egyes elemeket „szemezgetve”, sem átvéve a teljes modellt, azt „megvenni”.

Pokorni Zoltán, az Országgyűlés Oktatási, Tudományos és Kutatási Bizottságának elnöke, aki a kötet egyik előszavát is írta, a könyv bemutatásakor beszélt arról, hogy az északi országban a standardizálás, a rendszeres központi értékelés helyett a bizalom, a megbecsülés, a kreativitás és az együttműködés támogatása biztosítja a minőségi oktatást.
A volt oktatási miniszter aggodalmának is hangot adott: félő, hogy nem éri el célját a könyv, mert a legtöbb olvasó mégis szemezgetni fog, megtalálva a hivatkozási pontokat, és szintén aláhúzta, hogy nem lehet automatikusan átvenni a finn példát, mert nincs egy az egyben alkalmazható finn oktatási recept, de a leírt tapasztalatok segíthetnek a hazai rendszerben lévő problémák azonosításához, a tévutak elkerüléséhez.
Pokorni Zoltán hozzátette:Az északi országban a túlzó központosítással szemben a helyi tantervek fejlesztésére, a rendszeres ellenőrzések helyett pedig a bizalom erősítésére helyezik a hangsúlyt. Ennek alapján felmerül a kérdés, hogy vajon az erősen központosított tantervi szabályozás és a tanfelügyelet itthon ténylegesen jobb oktatáshoz vezetnek-e, javítják-e a gyerekek teljesítményét?”

A könyvbemutatón részt vett Sió László oktatási szakértő, a kötet szakmai konzultánsa is, aki rövid áttekintést adott a finn oktatási rendszer több évtizedes felépülésének mérföldköveiről, hangsúlyozva, hogy minden szakaszra bőségesen volt idő, és a bevezetést mindig széles társadalmi egyeztetés előzte meg. Felhívta a figyelmet arra, hogy a finn „méltányos, hatékony és eredményes” oktatási rendszernek egy fő minőségbiztosítási eleme van: a tanár. Szólt arról is a szakértő, hogy a tanulás, a tudás tisztelete a finneknél és itthon is jellemző, de a finneknél azokat is tisztelik, akik közvetítik a tudást, a tanárokat, s igen nagy irántuk a bizalom.
Véleménye szerint a könyv szól a szülőknek is, akik megismerve a finn példát elvárásokat fogalmazhatnak meg az oktatási rendszerre vonatkozóan, s szól az oktatásirányítóknak, felhívva a figyelmüket arra, hogy a túlszabályozás gátja a kreativitásnak.

Az eredetileg angolul megjelent, többszörösen díjazott „A finn példa” című könyvet a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (korábban Nemzeti Tankönyvkiadó) gondozásában vehetik kézbe a magyar olvasók.
Fordította: Fazekas Dóra

 

A szerzőről

Dr. Pasi Sahlberg jelenleg a finn Oktatási és Kulturális Minisztérium által szervezett CIMO (Nemzetközi Mobilitási és Együttműködési Központ) ügyvezető igazgatója, valamint az USA-ban működő ASCD (Szakfelügyeleti és Tantervfejlesztési Társaság) igazgatótanácsának tagja. Korábban dolgozott tanárként, tanárok oktatójaként és oktatásirányítóként Finnországban, valamint szakértőként számos nemzetközi szervezetnél és tanácsadó cégnél. Az utóbbi két évtizedben a világban zajló oktatási reformokat elemezte, dolgozott egyesült államokbeli, kanadai, európai, közel-keleti, afrikai és ázsiai oktatási vezetőkkel is. Dr. Sahlberg korábban szerepet vállalt a Világbank munkatársaként Washingtonban és az Európai Bizottságnál, Torinóban. Továbbra is részt vesz a tanárok és vezetők képzésében és az iskolák fejlesztésében hazájában és más országokban is. A Helsinki Egyetem és az Oulu Egyetem docense.
További információ: www.pasisahlberg.com

Forrás: NTK

Rendezvénynaptár
<2019. november>
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu