Mészáros László, a BKF Kommunikációs
Alapítványának kuratóriumi elnöke és a GEOMATECH projektmenedzsere köszöntőjében
arról beszélt, a másfél éves múltra visszatekintő GeoGebra szoftvert, amelynek
segítségével a projektet megvalósítják, ma már világszerte mintegy húszmillióan
használják a világ több mint 130 országában, és egyre inkább kezd átalakulni
oktatók, pedagógusok közösségévé. Ez a kezdeményezés egyik célja, hiszen itthon
is az ország legjobb matematikai és természettudományos szakértőit szeretnék
bevonni.
Az Új Széchenyi Terv keretében megvalósuló GEOMATECH projekt célja
kettős – egyrészt új tananyagok és módszerek kifejlesztése, másrészt pedig maga
a népszerűsítés, egy kiterjedt kommunikációs kampány lebonyolítása annak
érdekében, hogy mindenkivel (elsősorban a pedagógusokkal) megismertessék a
programot. „A GEOMATECH projektben az elkészült tananyagok oktatására több ezer
általános és középiskolai pedagógust tervezünk kiképezni, továbbá az oktatási
anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosítunk valamennyi érdeklődő számára”
– jelentette ki a projektvezető.
Az
első felszólaló dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár volt, aki
arról beszélt, hogy az ország jövője szempontjából nagyon fontos a gyerekek
eredményes tanulásának biztosítása, az eredményes tanuláshoz pedig a diákoknak
szeretniük kell azt, amit tanulnak. Ezt figyelembe vették a Nemzeti alaptanterv
átalakításánál és figyelembe fogják venni a tankönyvkínálat kialakításakor is,
a
cél pedig az, hogy „a tananyagmennyiség befogadható és érdekes legyen a gyerekek
számára” – mondta az államtitkár. „A köznevelés megújításának fontos eleme a
matematikai és a természettudományos tárgyak népszerűsítése, megkedveltetése a
diákokkal. Ezen területekről a munkaerőpiacra áramló szakemberek a gazdasági
életet erősítik” – fogalmazott államtitkár.
Hoffmann Rózsa kiemelte: feladatuk és felelősségük, hogy olyan intézkedéseket
hozzanak, amelyek lehetővé teszik, hogy minden gyermek a lehető legsikeresebben
folytassa tanulmányait. Ahhoz, hogy jól tanuljon egy diák, alapvető feltétel,
hogy szeresse is, amit tanul - mutatott rá az államtitkár, aki szerint a jó tanulmányi
eredmények alapja a jó matematikatudás. Enélkül a természettudományok ismerete,
elsajátítása is nehéz - mutatott rá.
Hoffmann Rózsa beszédében arra
szólította fel a pedagógusokat, hogy igyekezzenek maguk is tenni ennek
érdekében. „Sokat várunk a tanárkollégáktól – hogy tegyék színesebbé az órákat,
hogy a gyerekekben kialakuljon egy pozitív attitűd a matematika és a
természettudományok irányába” – mondta, mivel szerinte ennek hiányában a száraz
tananyagot csak a legszorgalmasabbak tanulják meg. Az államtitkár arra hívta fel
a pedagógusokat, hogy „neveljenek olyan diákokat, akik közül kikerülhet a
következő Nobel-díjas”.
Prof. Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese, a projekt vezető módszertani
tanácsadója arról beszélt,
hogy Magyarország nagyhatalom a matematika területén, és a világ élvonalába
tartoznak a fiatal tehetségek is. Köztük és a lemaradók között azonban óriási
a
különbség - jegyezte meg. A PISA-felmérés romló eredményeire utalva azt mondta:
nem sokkolni kell, hanem a helyzetet megoldani. A főtitkárhelyettes rámutatott:
a tartalmi megújulás keretei megvannak, a mostani program ehhez egyfajta eszközt
kínál.
Dr. Juhos István, a
projekt szakmai vezetője elmondta: a megvalósítás több lépésben történik majd.
Az első lépés a tananyag- és szoftverfejlesztés, melynek keretében interaktív
tananyagokat hoznak majd létre, a tervek szerint mintegy 1200 matematikai és 600
természettudományos egységre bontva az elsőtől a tizenkettedik évfolyamig. Ennek
során szem előtt tartják, hogy a tananyagok legyenek egyszerűek, játékosak,
biztosítsák a gyerekek számára az önálló felfedezés és a tapasztalatszerzés
lehetőségét, így a sikerélményt is. Példaként bemutatott egy játék formájában
működő, állatfigurákkal illusztrált szorzótábla-tanító programot, illetve a
Részecskés Kártyajátékot, amely részecskefizikai ismeretek elsajátítására ad
lehetőséget.
Elmondása szerint a szoftver egyik legnagyobb előnye a
látványosság, segítségével rengeteg mindent lemodellezhetnek a diákok akár három
dimenzióban is, és meg is tekinthetik modelljeiket működés közben. Céljuk az is,
hogy lehetővé tegyék, hogy a diákok saját okostelefonjaikról, tabletjeikről is
elérhessék, használhassák a programot, illetve lehetőségük legyen például a
Leonar3Do interaktív platform használatával, a virtuális valóság segítségével
valóban megjeleníteni, térben látni alkotásaikat.
Lavicza Zsolt professzor a GeoGebra atyja arról beszélt, hogy a
felhasználók száma a világ körül egyre növekszik, legnagyobb ütemben Ázsiában,
Dél-Amerikában és Afrikában. A fejlesztések során figyelik például a
GeoGebraTube megosztóra feltöltött feladatokat, amelyekből mostanra már több
mint 62 ezer található a rendszerben. Emellett figyelemmel követik az új
tankönyveket, virtuális iskolákat, tananyagokat is. Lavicza arról is beszélt,
nagy hangsúlyt fektetnek arra az új típusú tananyagok kidolgozásakor, hogy a
hagyományos magyar tanítási módszereket integrálják.
A Cambridge-i Egyetemen
tanító professzor arról is beszélt, mik a jövőbeni terveik. Szeretnék többek
között más országokban, más kultúrákban és tanítási tradíciókban is adaptálni
a
GEOMATECH projektet, illetve létrehozni egy matematikai didaktika doktori
iskolát Budapesten.
Lavicza Zsolt ismertette a GeoGebra projekt főbb számait
is, melyek szerint a projekt összesen 190 országban rendelkezik felhasználókkal,
62 nyelven érhető el és havonta félmillióan töltik le. Az adaptáláson jelenleg
több mint negyven fejlesztő és kétszáz fordító dolgozik.
A Magyarországon
megvalósuló GEOMATECH projektben százan vesznek majd részt, a program a terv
szerint 22 hónap alatt éri majd el célkitűzéseit.
***
A projektben dolgozó magyar és külföldi szakemberek a korszerű, nemzetközi
kutatási módszertanokon alapuló, digitális tananyagokat a világ egyik
legismertebb, mintegy 20 millió ember által használt,
matematikai-természettudományos szoftvere, a GeoGebra segítségével jelenítik
meg. A projekt keretében a tananyagok oktatásban való alkalmazására több ezer
általános iskolai és középiskolai pedagógust terveznek kiképezni, továbbá az
elkészült oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosítanak
valamennyi érdeklődő számára.