Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Így nem felvételi a felvételi
2009.02.07. szombat
írásbeli

Bakonyi Lászlóval, az Oktatási Hivatal vezetőjével készített interjút az [origo] az idei középiskolai felvételik kapcsán. Az iskolák ugyanis nehezményezik, hogy túl könnyű volt idén a hatosztályos gimnáziumokba felvételizők feladatsora, és 2009-től már szóbeliztetni sem lehet a hat- és nyolcosztályos középiskolák felvételijén.

Öt éve ugyanazt a felvételit írja minden nyolc-, hat- és négyosztályos gimnáziumba jelentkező diák – már amennyiben az adott középiskola megkövetelte egyáltalán a felvételit. A központi, az alapvető készségeket ellenőrző írásbeli ellen eddig nem is ágált senki, hiszen a későbbiekben a szóbelivel minden gimnázium (amely egyáltalán megkövetelte a felvételi beszélgetést) megszűrhette a hozzá jelentkezőket. Az idei évtől fogva azonban sem saját írásbeli, sem szóbeli nem áll a hat és nyolcosztályos gimnáziumok rendelkezésére ahhoz, hogy megszűrjék tanulóikat. Már persze annak, aki így akarna tenni.

- Az idei hatosztályos felvételivel kapcsolatban arra panaszkodtak az intézmények, hogy a feladatok nagyon egyszerűek voltak, így még nehezebbé téve az iskolák számára a válogatást. Kik állítják össze a kérdéssort?
- A feladatsorokon tavaly június óta négy-négy fős, aktív pedagógusokból álló bizottság dolgozik, de a mérésmetodikai, szakmai, nyelvi ellenőrzés során még számos más szakember is átnézi azokat. Elég hosszú azoknak a névsora, akik a kérdésekkel foglalkoztak.

- Az elsődleges probléma nyilván az volt, hogy a feladatsorok – sem a négy-, sem a hat-, sem a nyolcosztályos gimnáziumba jelentkezőké – nem kérnek számon lexikális tudást.
- Amikor a tanévre készültünk, a hivatal honlapján közzétettük, leszögeztük, hogy a feladatokban semmilyen változás nem lesz – ugyanazokat a készségeket, eredményeket mérik majd, mint tavaly, és ez pontosan így is történt. Az eddig rendelkezésünkre álló eredmények is ezt bizonyítják. Mindemellett például irodalmi tudást nem tudunk számon kérni negyedikes és hatodikos gyerekeken, és nem igazságos, ha később eszerint differenciáljuk őket. Nem tudjuk például, hogy melyik diák éppen hol tart az anyagban – így az egyik dolgozat a harmadik év végi szintet veszi alapul, a másik az ötödik év végit. De vitatkozhatunk azon is, elegendő hangsúlyt fektettek-e a feladatsor összeállítói a helyesírás kérdésére. Legyen elég annyi, hogy a hatodikosok vizsgáján a pontszám húsz százalékát ezek a kérdések tették ki.

- Mivel magyarázza, hogy a hatodikosok számára készült teszt magyar nyelvi része mégis jóval könnyebb lett – ezt nyilatkozta például Doba László, Budapest egyik legnevesebb középiskolájának, az Eötvös József Gimnáziumnak igazgatója is.
- Az Eötvösbe jelentkezők valószínűleg az ország legjobbjai közé tartoznak, ha az anyanyelvi képességeik egyformán kiemelkedőek, azon senki sem lepődik meg. És ha a magyar nyelvi felvételi alapján nem is, akkor az addigi tanulmányi eredmények, a matematika írásbeli és számos egyéb szempont – például a családi háttér, az, hogy az intézménybe járt-e már valaki a családból, és így tovább – figyelembevételével azért létre lehet hozni egy megfelelő rangsort. [...]

 

[Forrás és folytatás: origo]

Rendezvénynaptár
<2019. október>
HKSzCsPSzV
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu