Az elkészítendő esettanulmányok alapján a legfontosabb célkitűzés annak végiggondolása,
hogy miként válhatna minél több oktatási intézmény innovatív tanulási környezetté.
A programban való részvétel nem jár anyagi támogatással, de az intézménytől sem
igényel anyagi ráfordítást. A jelentkező intézményektől az OECD csupán szakmai
nyitottságot és együttműködést vár el (pl. kérdőív kitöltését, esetleg szakértői
látogatás fogadását).
A kiválasztott intézmények egy szakmai hálózat részévé válhatnak. Bemutathatják
újító megoldásaikat, és kapcsolatba kerülhetnek a projekt révén hasonlóan újító
hazai és külföldi intézményekkel.
A projektben való magyar részvételt az ELTE Neveléstudományi Intézete koordinálja,
az Oktatási és Kulturális Minisztériummal együttműködve. 2009. május-júniusban
egy hazai szemináriumot terveznek a projektről.
Mit jelent az innovatív tanulási környezet?
A tanulási környezet itt nemcsak az intézmény fizikai környezetét jelenti, hanem
magában foglalja a tanulók tanulását, fejlődését támogató összes környezeti tényezőt
(pl. együttműködő szereplőket, társas kapcsolatokat, tanulásszervezési formákat,
taneszközöket, tantervi tartalmakat, értékeket stb.).
Milyen kritériumoknak kell megfelelni a jelentkezéshez?
Az innovatív tanulási környezet 3-19 évesek tanulási szükségleteit elégíti ki. Nem szükséges, hogy ezt a korosztályt teljesen lefedje, és idősebb
vagy fiatalabb korcsoportok is jelen lehetnek a tanulási környezetben.
Az innovatív tanulási környezet tudatosan eltér az általános és szakmai oktatás hagyományos megközelítéseitől annak érdekében,
hogy a tanulók tanulási igényeire minél jobban tudjon válaszolni.
A tanulási környezetnek az optimális tanulás és fejlődés lehetőségeit a kognitív, metakognitív, szocio-emocionális területeken is meg kell teremtenie.
Az innovatív tanulási környezet a tanulók tanulási és nevelési szükségleteinek széles körét célozza meg, nem csak egy-egy speciális tudásterület vagy képesség fejlesztését.
A tanulási környezet nem épül olyan mértékű tandíjra, hogy az korlátozná átültetését a közoktatás tágabb rendszerébe.
Az innovatív tanulási környezet nemcsak egy vagy néhány innovatív szakember karizmáján
és elkötelezettségén múlik, hanem széles szervezeti alapja van, ami fenntarthatóságot ígér még akkor is, ha a tanulási környezet viszonylag új.
Az innovatív tanulási környezet egy olyan tanuló szervezet, amely formálisan
vagy informálisan értékeli a saját gyakorlatát annak érdekében, hogy saját folytonos fejlődését biztosítsa.
A felhívásra való jelentkezésnek tartalmaznia kell a következő elemeket:
- Az intézmény pontos nevét és címét. A projekt kapcsolattartójának nevét, elérhetőségeit.
- Egy rövid indoklást: miért tekinthető az intézmény az innovatív tanulási környezet
egy példájának? Hogyan válaszol az intézmény a 21. századi kihívásokra?
- Annak rövid bemutatását, hogy milyen tapasztalati tények, adatok (indikátorok)
igazolják a kitűzött célok, eredmények elérését.
Az intézmények jelentkezését 2009. február 18-ig várja az Oktatási és Kulturális Minisztérium. Kapcsolattartó: Limbacher László
szakmai főtanácsadó, OKM EU Kapcsolatok Főosztálya (telefon: 1-473-7300).
A jelentkezés beküldendő elektronikusan (e-mail: laszlo.limbacher@okm.gov.hu)
és egyidejűleg postán (1055 Budapest, Szalay u. 10-14.) vagy faxon (1-302-0036)
a kapcsolattartónak címezve.
[Forrás: OKM]