Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Médiatudatosság az oktatásban
Forrás: OFI, MTI  
2013.11.14. csütörtök
OFI-mediatudatossag-konferencia

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) 2013. november 12–13-án rendezte meg éves konferenciáját Budapesten, melynek fő témája idén az oktatás és a média kapcsolatának vizsgálata és a médiatudatosságra nevelés volt.

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere az OFI Médiatudatosság az oktatásban címmel megrendezett konferenciáján (Forrás: MTI fotó/Mohai Balázs)A Károlyi-Csekonics Rezidencián megrendezett eseményt Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nyitotta meg, aki beszédében kiemelte, mennyire fontos, hogy az új Nemzeti alaptanterv (Nat) kiemelt fejlesztési területe lett a médiatudatosságra nevelés, hiszen mindennapi életünk része a média, a gyerekeket pedig a felelős és tudatos médiafogyasztásra kell nevelni. A nyitóelőadások sorát Dr. Horváth Zsuzsanna, az OFI tudományos munkatársa kezdte, aki hangsúlyozta, hogy az OFI (és jogelődje, az OKI) több kutatást is végzett az elmúlt években a témában, szintén megemlítve az új Nat azon pontját, amely szerint már első osztálytól kezdve megkezdődik a gyerekek médiatudatosságra nevelése. Dr. Koltay András, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának tagja a médiaszabályozásról beszélt, valamint arról, hogy az állami szabályozás mellett mekkora felelőssége van az iskolának a médiaműveltség fejlesztésében. Dr. Böröcz István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap leköszönő vezérigazgatója felszólalásában a funkcionális és a digitális analfabetizmus különbségeiről beszélt, majd elmondta: a médiának nagy felelőssége van abban, hogy ne termelje, hanem csökkentse a kétféle analfabetizmust. Végül a délelőttöt Balatoni Monika társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár zárta, aki hangsúlyozta, hogy a médiatudatosságra nevelés össztársadalmi érdek, de a pedagógustársadalomnak ugyanúgy felkészültnek kell lennie, mivel a mai fiatalok már az internet virtuális világában élik mindennapjaikat.

A plenáris előadásokat Dr. Z. Karvalics László nyitotta meg, aki a logokratikus médiapedagógiát mutatta be. Dr. Aczél Petra a médiaműveltség konkrét fejlesztési céljait foglalta össze. Mint elmondta, a pedagógusoknak hozzáférést, kritikai hozzáállást és résztvevő alkotást kell tanítaniuk. Dr. László Miklós előadásában ismertette azokat a magyar kutatásokat, amelyek a médiaírástudással és médiafogyasztással foglalkoztak, részletezve a televízióval, a mobiltelefonnal, az internettel vagy a Facebookkal kapcsolatos felhasználási szokásokat vizsgáló felméréseket. A médiaoktatás és társadalmi tudatosság plenáris szekciót Hargitai Lilla, a Médiaunió ügyvezető igazgatója zárta, aki a reklámszakma és a médiagazdaság felől közelítette meg a témát.

A nap második felében két szekcióban folytatódott a konferencia. A Veszélyek, kockázatok címűben Lóránt Gergely a bulvár veszélyiről és a „médiakannibalizmusról” tartott előadást, majd Kocsis M. Brigitta, Dr. Pataki Gábor és dr. Kiss András tartottak színes workshopot az online adatvédelemről és az áldozatvédelmi prevencióról, melyben számos példán keresztül mutatták be a hallgatóságnak azt, hogy az internet mi mindent nem felejt el, és a gyerekekre milyen veszélyek leselkedhetnek a Facebookon.

Böröcz István, az MTVA leköszönő vezérigazgatója, Kaposi József, az OFI főigazgatója, Koltay András, a Médiatanács tagja és Horváth Zsuzsa, az OFI tudományos főmunkatársa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Médiatudatosság az oktatásban címmel megrendezett konferenciáján a budapesti Károlyi-Csekonics Rezidencián 2013. november 12-én(Forrás: MTI fotó/Mohai Balázs)

A másik szekció az Információszerzés, olvasás, kommunikáció és a digitális média kihívásai címet viselte. Dr. Varga Katalin, OFI Pedagógiai Könyvtár és Múzeumának (PKM) igazgatója a tudatos média- és információhasználat, illetve az információs műveltség hazai és nemzetközi tapasztalatiról tartott előadást. Nemzetközi áttekintéssel folytatta Dr. Csík Tibor, a PKM munkatársa is, aki az olvasási készség és könyvtárhasználat összefüggéseit ismertette. Dr. habil. Forgó Sándor az új média hatásairól, Lengyelné Dr. Molnár Tünde az információs és kommunikációs technológiák tanulástámogató rendszeréről tartott előadást. Végül Dr. Török Balázs, az OFI tudományos munkatársa Országos médiumok az iskolákban címmel szólalt fel.

Kerekasztal-beszélgetésen kerültek bemutatásra az OFI gondozásában megjelenő folyóiratok. Dr. Aczél Petra az Új Köznevelést, Dr. Csík Tibor a Könyv és Nevelést, Dr. Fehérvári Anikó az Educatiót, Dr. Gloviczki Zoltán pedig az Új Pedagógiai Szemlét képviselte. A diskurzus során a lapok jövőbeli terveiről, célközönségeikről és olvasottságukról is szó esett. Az interaktív beszélgetés során felmerült, hogy érdemes-e kizárólag online kiadás irányába elmozdulni, illetve milyen tartalmak fejleszthetők még a továbbiakban.

***

A második napot Hartai László, az OFI munkatársa nyitotta meg, aki az EMEDUS-projekt eredményeit ismertette. A program 27 EU-országban vizsgálta a nemzeti tantervekben megjelenő médiatudatosságra nevelést, a médiaoktatás kimeneti követelményeit és a médiatanár-képzést. A kutatás kimutatta, hogy a médiaoktatásban súlypontáthelyeződés történt az utóbbi években.

A nap során gyakorló pedagógusok és különböző projektek vezetői mutatták be, hogy a gyakorlatban hogyan lehet megvalósítani a médiatudatos nevelést. Az iskolai médiaoktatás című szekcióban Végvári Roberta, a miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium tanára beszélt saját módszeréről, amely a gyerekek bevonására épít. Őt követte Nemesné Szentpétery Melitta, a budapesti Áldás Utcai Általános Iskola tanítója, aki az alsó tagozaton való filmkészítésre hozott példát: egy, a saját osztálya által készített kisfilmet. Végül Papp László, a budapesti Szent László Gimnázium tanára az iskolájukban működő médiafakultációról tartott előadást, amelynek tanulóit és azok munkáját a konferencia résztvevői a két nap alatt maguk is megismerhették, hiszen több diák is aktívan fotózott és forgatott a rendezvény alatt, sőt, az esemény zárásaként kisfilmeket is készítettek a legfontosabb pillanatokról.

A tantárgyakban megjelenő médiatudatosságról Jakab György, az OFI munkatársa, Geisbühl Tünde, a csepeli Nagy Imre Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára és Alexandrov Andrea, a Szent Isván Gimnázium oktatója beszéltek, akik előadásaikban az egyes tantárgyakban integrálható médiaoktatás jó gyakorlatait ismertették.

Az iskolán kívüli médiaoktatás is képviseltette magát négy előadással. Bódis Kriszta, dokumentumfilmes és író, a Van Helyed Alapítvány vezetője évek óta zajló munkásságát mutatta be kisfilmek segítségével. Császár Miklós, a Bűvösvölgy projekt szakmai vezetője beszélt arról, hogy a Hűvösvölgyi út 95. alatt hamarosan a nagyközönség előtt is megnyíló Bűvösvölgy pontosan milyen lehetőségeket is kínál az iskoláknak és a tanulóknak. Voglné Nagy Zsuzsa, az OFI munkatársa a Z-generáció jellemzőiről tartott előadást, és elmagyarázta, miért nevezi a tudomány az 1996 után született korosztályt digitális bennszülöttnek. Végül a szekció utolsó előadójaként Tömösközi Péter, az Eszterházy Károly Főiskola tanársegéde egy pilot programot mutatott be, amely során Egerben laptopokat, táblagépeket és e-book olvasókat építettek be a tantervbe, és megfigyelték, hogy a digitális eszközök használata után a hallgatók motiváltabbak lettek, de megváltoztatta a tanárok módszertanát és a diákok tanulási stratégiáit is.

A délutáni kerekasztal-beszélgetésben Porogi András, Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója, Dr. Benda József, egyetemi docens, az OFI főigazgatói tanácsadója, Horváth Vanda, az MTVA gyermek- és ifjúsági műsorok főszerkesztője, Farkas Erika, a Kossuth Rádió műsorvezető-szerkesztője, Borókai Gábor, a Heti Válasz főszerkesztője-lapigazgatója és Mayer József, az OFI Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ igazgatóhelyettese vett részt. Témájuk a pedagógusreprezentáció megjelenése a médiumokban volt. Beszélgetésük összegzése, hogy a pedagóguspresztízs nem csak az oktatáspolitikán múlik, hanem a média feladata és felelőssége is.

***

A konferencia zárásaként Dr. Kaposi József, az OFI főigazgatója foglalta össze a két nap eseményeit. Kiemelte, hogy számos előadás meghökkentő adatokat mutatott be a fiatalok médiafogyasztásával kapcsolatban, amelyre fontos, hogy a megújuló köznevelés is reagáljon, ezért is került be az új Nemzeti alaptantervbe a médiaműveltség növelése a tanulók körében.

A konferenciát Hoffmann Rózsa köznevelésért felelő államtitkár zárta. Előadásában az államtitkár azt hangsúlyozta, hogy a médiatudatosságra nevelést már az óvodás korban el kell kezdeni, és a különböző életkoroknak megfelelően, a helyesen megválasztott pedagógusi praktikákkal kell a fiatalokat rávezetni a helyes médiahasználatra. Ugyanilyen fontosnak nevezte továbbá, hogy a pedagógusok a médiatudatosságban saját magukat is "neveljék", hiszen - mint mondta - a személyes fejlődés és példamutatás a legjobb módszer. Úgy értékelte, az sem elhanyagolható, hogy a médiumok milyen pedagógusképet közvetítenek a közvéleménynek.

Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár összegzi a médiatudatosságról szóló konferencián elhangzottakat

 

Rendezvénynaptár
<2019. július>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu