Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
A tanfelügyelet kialakuló rendszere
Forrás: MTI/budapestedu.hu   Szerző: Végh Györgyi
2014.02.27. csütörtök
konferencia 2014-02-27

Az Oktatási Hivatal 2014. február 27-én rendezte meg a TÁMOP-3.1.8 kiemelt uniós projekt konferenciáját „A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban" címmel Budapesten, a Dürer Rendezvényházban.

A konferencián Hoffmann Rózsa, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára kiemelte: a tanfelügyeleti rendszer kialakítása és a köznevelési rendszer megváltoztatása "nem hagyja hidegen a szakmát", a pedagógusok pedig élénken érdeklődnek, hogyan vehetnek részt a továbbképzéseken. Utalt arra, hogy a magyar közoktatásban 1985-ben megszűnt a szakfelügyelet, s ez most hiányzik. Úgy fogalmazott: ekkora rendszer, mint a köznevelés, ahol 8 ezer intézményben több mint egymillió gyermeket tanítanak, nem működhet anélkül, hogy a fenntartók ne kövessék a nevelési folyamatokat. 

Szólt arról is: négy éve kormányzati szándék, hogy a tanfelügyeletet megteremtsék, s erre a köznevelési törvény 2011 decemberében lehetőséget adott, tavaly decemberben pedig megjelent az emberi erőforrások minisztere által jóváhagyott országos tanfelügyelet tájékoztatója (általános iskolák számára), s várhatóan rövidesen elérhetők lesznek a tanfelügyeleti rendszer leírásáról a többi, az egyes szakterületekre érvényes, egyedi tartalmakat összefoglaló dokumentumok is.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a megkérdezett pedagógusok túlnyomó többsége, több mint 90 százaléka igényli a tanfelügyeletet. A tanfelügyeleti rendszer kipróbálása során az azt "megélő" pedagógusok szinte kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, "hogy ez jó". A következő tanévben bevezetendő rendszer segítő jellegű lesz és a pedagógus munkájának egészét vizsgálja, a minősítési rendszer pedig szervesen illeszkedik ehhez - állapította meg. 

Hoffmann Rózsa megemlítette: a tanfelügyeletet egységes szempontok szerint ellátó szakemberek előzőleg képzésen vesznek részt, gyakorló tanárok lesznek, s a szubjektivitást maximálisan ki kell küszöbölniük a munkájukból, amelynek elsődleges célja a köznevelés színvonalának javítása. 

Aláhúzta az államtitkár azt is, hogy a tanfelügyelet nem elsősorban a szaktárgyak tanításának ellenőrzésére koncentrál (mint a régi szakfelügyelet), hanem a pedagógusok nevelő tevékenységére, s azt remélik, hogy ez a rendszer segíti majd a pedagógiai kultúra javítását, ezért gyakorló pedagógusok végzik ezt a munkát heti egy napban, a másik négy napon azonban ők maguk is tanítanak a saját iskolájukban. Céljuk, hogy ötévente legalább egyszer ellenőrizzenek a tanfelügyelők egy adott pedagógust.

Hoffmann Rózsa  a pedagógus-portfóliók feltöltésével szembeni értetlenkedésre utalva azt mondta: ezek mögött az a tény húzódik, hogy a pedagógustársadalom leszokott arról, hogy óravázlatot készítsen, és sokan a tanmenet elkészítését is felesleges tevékenységnek tekintik.
Az államtitkár biztatta az igazgatókat, hogy a minőségi munka támogatására koncentráljanak, s minél többet járjanak órát látogatni. 

***

Kerekes Balázs, az Oktatási Hivatal projektigazgatója előadásában összefoglalta a tanfelügyeletei rendszer megszületésének történetét a 2011-ben megteremtett jogi háttér nyomán megalakult egyfős iroda létrehozásától napjainkig. Jelenleg 6 projekten 385 fő dolgozik a projektigazgatóságon.

A tanfelügyeleti rendszer bevezetésével kapcsolatban elmondta, hogy több mint 50 intézményben, 800 pedagógussal próbálták ki a tanfelügyeleti munkát, januárban pedig megkezdődött száz tréner felkészítése, akik a tanfelügyeleti, valamint a pedagógusminősítési szakértői képzésre jelentkezőkkel foglalkoznak majd. 

Megállapította: összesen ötezer szakértőre van szükség ahhoz, hogy öt év alatt minden pedagógust legalább egyszer ellenőrizzen tanfelügyelő. A következő időszakban 30 ezer tanfelügyeleti eljárás előkészítésére nyújtanak be EU-s pályázatokat - fűzte hozzá.

A projektigazgató a pedagógus-portfóliók feltöltésére vonatkozóan is közölt pillanatnyi adatokat: a 26 971 portfólió feltöltésére jogosult pedagógus közül 11 480 regisztrált sikeresen, 4537-en kezdték meg a feltöltést, 8 pedagógus pedig már véglegesítette státuszát az elektronikus rendszerben.

***

Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal elnöke a konferencia közben tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy az OH több uniós projekt megvalósítója, amelyek a köznevelési rendszer megújítását szolgálják. A TÁMOP 3.1.8-as projektnek öt pillére van, ezek közül az egyik legfontosabb a pedagógiai szakmai ellenőrzés kialakításának és bevezetésnek támogatása, azaz a tanfelügyeleti rendszer kidolgozása. 

Alapelvként jelölte meg, hogy a tanfelügyelőket az aktív pedagógusok közül választják ki, akiket az OH által kidolgozott és akkreditált továbbképzési program keretében készítenek fel munkájukra. Az erre való jelentkezés feltételei között szerepel egyebek mellett az, hogy 14 év pedagógusi gyakorlattal rendelkezzenek, 5 éves gyakorlattal abban az intézménytípusban, ahol az ellenőrzéseket végzik majd, illetve legyen pedagógus szakvizsgájuk vagy azzal egyenértékű tudományos fokozatuk.

Az elnök tájékoztatást adott arról is, hogy 7 ezer pedagógus pályázott a munkakörre, közülük elektronikus vizsgával választják ki első körben azt az ezer főt, akik megkezdik, elvégzik a felkészítő továbbképzést. A továbbiakban 5 ezer pedagógus kiképzését tervezik a 60 órás tanfolyamokon, melyek keretében ők maguk is átesnek azon s minősítő eljáráson, amit ők maguk is végeznek majd.

Pósfai Péter hangsúlyozta, hogy a tanfelügyelők a legkiválóbb, felkészített pedagógusokból állnak majd.

***

A konferencia plenáris előadói a megújuló köznevelés értékelési keretrendszeréről, a tanfelügyelet kidolgozott standardjairól, a tanulói teljesítménymérés rendszerének továbbfejlesztéséről, az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatásáról, az információmenedzsmentről, valamint a Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztéséről tartottak ismertetőt, majd három szekcióban folytatódott a rendezvény.

A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban - konferencia(Forrás: fotó: Südi Ilona)


Rendezvénynaptár
<2019. június>
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu