Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Projektindító konferencia a fővárosi Humán TISZK fejlesztésére
2009.02.05. csütörtök
bp_newlogo

A Humán TISZK rendszerének továbbfejlesztése a humán szakmák moduláris képzésével, a humán értékrend és az esélyegyenlőség megvalósításával elnevezésű nyertes fővárosi pályázat 248 millió 500 ezer forint európai uniós támogatással, és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósulhat meg. A 2010. szeptember 30-áig végrehajtandó projekt nyitókonferenciáját 2009. február 4-én rendezték meg a Főpolgármesteri Hivatalban.

A konferenciát Horváth Csaba főpolgármester-helyettes nyitotta meg, aki hangsúlyozta, hogy a korábbi hatmilliárd forint után az elkövetkező két évben több mint öt milliárd forint áll rendelkezésre a fővárosi szakképzés szakmai munka megújítására és az infrastruktúra fejlesztésére. „Szakképző rendszerünk átalakításának és fejlesztésének célja, hogy a munka világában értékelhető és alkalmazható szaktudást adjon a fiataloknak, s ezt a szaktudást az emberek javára fordítsák. A humán TISZK-re különösen igaz, hogy olyan szakmákat oktat, amelyekre az embereknek nagy szükségük van, hisz a jelenlegi társadalmi-gazdasági környezet nem kedvez a testi-lelki egészségüknek. Naponta olvassuk a hírekben, hogy az egészségügyben kevés az ápoló, és nem kell hozzá váteszi képesség, hogy belássuk, szociális munkásra, gondozóra is nagyobb szükség lesz, mint valaha, ha segíteni akarunk a nehéz helyzetbe került embereken. Éppen ezért kezdeményezni fogom, hogy a súlyos ápolóhiányt fővárosi ösztöndíjjal csökkentsük: mégpedig úgy, hogy 2009 szeptemberétől felmenő rendszerben fővárosi ösztöndíjat kapjanak az ápoló szakmát tanuló fiatalok. – mondta Horváth Csaba humán várospolitikai főpolgármester-helyettes. 

A Humán Területi Integrált Szakképző Központ a 2008/2009-es tanévben kezdte meg működését. A Humán TISZK-et hat budapesti iskola alkotja, amelyek 100 %-ban lefedik a közép-magyarországi régió egészségügyi, oktatási és szociális szakmacsoportjainak iskolarendszerű képzését.

A Humán TISZK központja, egyben fogadóiskolája a Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium. A hozzá kapcsolódó, alapozó-képzést végző iskolák: Bókay János Humán Kéttannyelvű Szakközépiskola Szakiskola és Gimnázium, Fodor József Szakképző Iskola és Gimnázium, Dr. Hetényi Géza Humán Szakközépiskola, Kanizsay Dorottya Egészségügyi Szakképző Iskola és Gimnázium, Semmelweis Ignác Humán Szakképző Iskola és Gimnázium 

 

A projekt céljai és a projekt során megvalósuló tevékenységek

A projekt alapvető célja a költséghatékonyan működő, a munkaerő-piaci keresletre rugalmasan reagálni képes szakképző intézményrendszer kialakítása. Ennek elengedhetetlen feltétele a pedagógusok és a gyakorlati képzésben résztvevő szakemberek felkészítése a korszerű, moduláris rendszerű OKJ-s képzésre. A moduláris rendszerű képzésben az egymásra épülő szakmák oktatásával sokféle készség alakítható ki, amely képessé teszi a majdani munkavállalókat a folyamatos, élethosszig tartó tanulásra, szakmai megújulásra. 

Kiemelkedő fontosságú az együttműködés a gyakorlóhelyekkel (kórházak, szociális intézmények), valamint a szakmai párbeszéd kialakítása. A TISZK-nek szüksége van a folyamatos visszajelzésre a szakmai képzésekkel kapcsolatban. Elengedhetetlen tehát, hogy a gyakorlóhelyek oktatói jól ismerjék a moduláris rendszerű szakképzés lényegét, és még hatékonyabban segítsék a tanulók felkészülését a szakmai vizsgákra. A moduláris képzés megvalósításához új eszköztárra, új pedagógia módszerekre, valamint új tananyagok, módszertani segédletek kidolgozására van szükség.

A projekt egyik legfontosabb célkitűzése az esélyegyenlőség megteremtése, a hátrányos helyzetű, az oktatási rendszerből lemorzsolódó tanulók bevonása szakképzésbe, felzárkóztatása és munkavállalói kompetenciáik fejlesztése. A hátrányos helyzetű fiatalok esélyegyenlőségének megteremtése érdekében a TISZK olyan közösségi funkciók ellátását is vállalja, mint a pályaorientációs tanácsadás és a családpedagógia szolgáltatás. A családpedagógiai szolgáltatás célja a lemorzsolódás megelőzése. A pályaorientációs tevékenység segíti a tanulókat abban, hogy képességeiknek megfelelő szakmát tanuljanak. A közösségi funkciók megerősítésével a tanulók szorosabban kötődnek az intézményhez, szakmai identitásuk is fejlődik. A bevezetésre kerülő mentor rendszer szintén a hátrányos helyzetű tanulók segítését szolgálja.

A projekt a GYES-en lévők kismamákat is képes bevonni a szakképzésbe és alkalmas arra, hogy növelje a felnőttképzésben résztvevők számát is. Az újítások között a jelnyelv oktatása is szerepel. Az egészségügyi, szociális szolgáltatásnál nagy szükség van ezekre az ismeretekre.

A projekt célja a tanulószerződések számának jelentős mértékű növelése. Ennek köszönhetően motiváltabb tanulók, felelősségteljesebb munkavégzése várható, biztosítva a helyi speciális ismeretekkel rendelkező munkaerő-utánpótlást. A tanulószerződések az intézmények számára is előnyösek, hiszen növelik esélyeiket bizonyos pályázati projektek elnyerésére. A projekt részét képezi a pályakövetés, mely visszajelzés arról is, hogy a kikerülő tanulók szakmai tudása megfelel-e a munkaerő-piac elvárásainak, illetve, melyek a változtatásra, fejlesztésre szoruló területek.

A projekt fontos eleme a tájékoztatás. Ennek keretében a régió általános iskolái folyamatos tájékoztatást kapnak képzési rendszerünkről és a hátrányos helyzetű tanulók számára nyújtandó támogatásokról. Ugyanilyen jelentőségű a közvélemény tájékoztatása az elért eredményekről, internetes portálon, rendezvényeken, kiadványokon, szakmai börzéken keresztül.

Az elért eredmények hosszú távú megőrzésére és a felhalmozott tudástőke megóvására szintén nagy hangsúlyt fektet a projekt. Ennek eszközei a szakmai tapasztaltok összegzése, testre szabása, továbbadása, a bevált gyakorlatok és protokollok leírása, feladatbank és módszertani kiadványok szerkesztése.

 

          

 

Forrás: Sajtóközlemény, kiadta:
            Budapest Főváros Önkormányzata 
            Főpolgármesteri Hivatal  
            Humán Várospolitikai Főpolgármester-helyettes

Rendezvénynaptár
<2019. augusztus>
HKSzCsPSzV
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu