Ennek pontosítására az NMHH olyan ajánlást dolgoz ki, amely a médiumokban alkalmazható
irányelveket ad a 6 és 12 éves korhatári besorolás alkalmazására.
M. Tóth Géza Oscar-díjra jelölt animációs filmrendező szerint a tévéből tömegében
áramló rossz minőségű, néhol félelemkeltő mesék nem tetszenek ugyan az egészséges
lelkületű gyerekeknek, de a magyar filmgyártás nem termel alternatívát.
A sajtótájékoztatón elhangzott: az új, hatos jelzés hatékonyan segíti majd a
szülőket abban, hogy a legfogékonyabb korban lévő gyermekeiket is hatékonyan védjék
meg az agresszív, romboló hatású televíziós tartalmaktól. Dr. Kollarik Tamás,
a Médiatanács tagja elmondta, hogy a 6-os karikán túl az is fontos, hogy a szülők
és a pedagógusok valóban tudják, mit takar az adott tartalom, ehhez pedig a civil
szervezetek közreműködése szükséges. A Hatos karika munkacsoport folyamatos párbeszéd
keretében tervezi a közönség informálását, a civil szervezetek - többek között
a Nagycsaládosok Országos Egyesülete és a Tudatos Szülők Iskolája - az érintett
szülők bevonásával zajló interaktív programok, klub-beszélgetések megszervezését
szorgalmazták. A sajtótájékoztatón szemléltető játék mutatott rá a helyzet nehézségére:
öt rövid rajzfilmrészletet mutattak öt különböző rajzfilmből, amelyeket aggódó
szülők jelentettek be a NMHH felé. Az öt esetből háromnál az a agresszió és félelemkeltés
mértéke a jelenlévő újságírókat is meglepte. Ezen eseteket a hatóság is 6 éves
kor alatt nem ajánlottnak minősítette.
"A szabadidő hasznos és tartalmas eltöltése szülői, nevelői és egyéb példaképek,
minták alapján alakul ki a gyermekekben. Elkeserítő adat, hogy az általános iskolások
hazánkban átlagosan napi négy órát töltenek a televízió előtt, szinte válogatás
nélküli tartalmat fogyasztva. Gyermekeink egészséges mentális és fizikai fejlődése
érdekében fontos, hogy az Y generációt is felkészítsük a megfelelő szelektálásra,
megmutassuk gyermekeinknek az értékeket, legyen az gyermekeknek szóló rajzfilm
vagy ismeretterjesztő tartalom. Célunk annak elérése, hogy érdemes legyen használni
a televíziós tartalmakat besoroló piktogramokat, ami az életkori szabályozáson
túl remélhetőleg hamarosan oktatási és egyéb információkkal is szolgál majd a
szlovák minta alapján" - nyilatkozta Tibenszky Moni Lisa, a Tudatos Szülők Iskolájának
alapítója. Kósa Éva pszichológus szakértő ugyanitt rámutatott, hogy a 0-12 éves
korosztály nem homogén csoport, a hat éves kor alatti időszak fejlődési szempontból
a legfontosabb. Az iskolakezdés időszaka nem véletlenül esik oda. Ekkor a gyermek
olyan fordulaton esik át, amikor megváltozik az élmények kontrollja, felfogási
módja.
A témában tartott szakmai fórumon és az azt követő sajtótájékoztatón részt vett
M. Tóth Géza, aki szerint a szülők egyre tudatosabban szeretnének agressziómentes
tartalmat biztosítani gyermeküknek, de nincs mit. Legalábbis magyar gyártású nincsen.
"Örülnék, ha a hazai szakma felé nem csak egy ajánlás lenne mindez, hanem akár
direkt, vagy indirekt szabályozás. A rendszerváltás óta elhalt a magyar animációs
filmgyártás. Megszűnt például az MTV rajzfilmrészlege és az is elgondolkodtató,
hogy a tavaly elhunyt Dargay Attila a rendszerváltás után egy másodpercnyi magyar
animációt sem tudott készteni. A csatornák ingyenesen, csomagban kapják a gyenge
minőségű, néha félelemkeltő gyerekműsorokat, és semmi nem sarkallja őket arra,
hogy ne ezt használják. Nincs olyan egészséges lelkületű gyerek, akinek ez tényleg
tetszik. De a pályáztatási rendszer sem működik jól, a közelmúltban késztettünk
egy 13 epizódos sorozatot kortárs magyar írónő munkája nyomán, ami a 4. legnézettebb
volt a mozikban. A siker nem volt elég, minden igyekezetünk ellenére a következő
13 részre semmilyen állami támogatást nem kaptunk." M. Tóth Géza, aki nemrégiben
a 11. Kínai Nemzetközi Gyermekfilmfesztivál legjobb rövidfilm díját nyerte Bogyó
és Babóca rajzfilmsorozatával, sajnálatát fejezte ki, hogy arról kell beszélni,
mennyire káros egy gyerekműsor, amikor épp ellenkezőleg is lehetne.
A hatos karika bevezetése nyomán alig lenne olyan televíziós csatorna, amelynek
esetében nem jelentene új korlátozást a készülő rendelkezés. A Da Vinci Learning
tudományos, oktató TV-csatorna képviselői szerint a televízióknak felelősséget
kell vállalniuk a tartalom hatásaiért. Magyarországon jelenleg körülbelül 15 filmadó,
30 ismeretterjesztő és 15 gyerekcsatorna fogható, amelyek között a Da Vinci Learning
egyedi, csak oktató módon szórakoztató gyerekműsorokat, meséket sugároz. A csatorna
alapítója, Habsburg Ferdinand büszke rá, hogy díjnyertes dokumentumfilmeket és
változatos szórakoztató ismeretterjesztő filmeket sugároznak, amelyek egyes részeit
kísérleti jelleggel iskolákban is alkalmazzák. "A csatorna az erőszakmentes, ismeretterjesztő
jellegű műsoroknak köszönhetően biztonságos és szórakoztató élményt nyújt a gyerekeknek"
- mondta. A Da Vinci Learning oktató TV-csatorna programkínálatát kizárólag külföldi,
minőségi műsorok alkotják, mint például az Egyszer volt, hol nem volt… sorozat.
A programok legnagyobb része a családnak szól, hogy a tévézés közös program, a
látottak átbeszélése pedig értékes tapasztalat legyen. A csatorna képviselője
kérdésünkre elmondta, hogy számukra semmilyen változást nem okoz az új médiatörvény
szigorított szabályozása, vagy a 6-os karika bevezetése. "Nyugat-Európában nagyobb
hagyománya van a gyerekműsorok szigorú szabályozásának. Csatornánk 13 országban
van jelen, műsorstruktúránk három részből áll össze, gyermek, családi és felnőtt
idősávra bontva, de nálunk a felnőtteknek szóló programok sem sértenék a korosztályos
szabályozást" - árulta el a csatorna képviselője.
Bár az idősávbeli korlátozások kereskedelmi érdekekkel való ütközése miatt bizonyos
TV-csatornák nem mindig értenek egyet a televíziós agresszió romboló hatásaival,
a kutatók más véleményen vannak. George Gerbner, a 2005-ben elhunyt magyar származású
kommunikációkutató az egyik legtöbbet idézett nemzetközi szaktekintély a médiaerőszak
témakörében. Tanulmányai szerint a televíziónézők valóságról alkotott képe annál
inkább hasonlított a televízióban látott világra, minél többet néznek tévét. Gerbner
háromféle műsortípust különböztetett meg, ezek egyike a mesék és fikciós történetek,
amelyek a dolgok működését tanítják. A gyerekek számára a nemi és különböző élethelyzetekben
betöltött szerepek, morális értékek megtanulásához elengedhetetlen fontosak ezek
a történetek, amelyeket napjainkban egyre kevésbé a közvetlen környezet, hanem
inkább a tömegkommunikáció közvetít.
Forrás: www.edupress.hu