Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Fővárosi Közoktatási Esélyegyenlőségi Program
2010.06.23. szerda
Budapest címer
A Fővárosi Közgyűlés 2008. decemberi ülésén fogadta el a Fővárosi Közoktatási Esélyegyenlőségi Programot. A közoktatásról szóló 1993. LXXIX. törvény 105.§-a értelmében végrehajtásra kerülő települési közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzés és intézkedési terv kapcsán a jogalkotó a közoktatás terén elérendő esélyegyenlőség előmozdítását kívánja ösztönözni, a következők szerint: 

105. § (1) A helyi önkormányzat az önkormányzati intézkedési terv, illetve a fővárosi, megyei fejlesztési terv részeként vagy az abban foglaltakra tekintettel önálló intézkedési tervként meghatározza a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket (a továbbiakban: közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv).

(2) A hazai és nemzetközi forrásokra kiírt közoktatási célú pályázatokon való részvétel feltétele, hogy a helyi önkormányzat, az önkormányzati társulás rendelkezzen - az oktatásért felelős miniszter által kiadott útmutató figyelembevételével elkészített - közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervvel. A pályázatok elbírálásánál - az előírt feltételek megléte esetén - előnyben kell részesíteni azt a közoktatási intézményt fenntartó társulást, amelynek tagjai között olyan önkormányzat is található, amely szerepel a hátrányos helyzetű települések jegyzékén, továbbá azt a közoktatási intézményt fenntartó települést és társulást, amelynek az illetékességi területén a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók összes gyermekhez, tanulóhoz viszonyított aránya eléri a huszonöt százalékot.

A közoktatási rendszerben az egyenlő esélyek biztosítása és az esélyegyenlőség előmozdítása a főváros kiemelt érdeke, hiszen amint arra az eredeti program helyzetelemző része rámutat, a közoktatásban jelen lévő szegregációs és szelekciós mechanizmusok korlátozzák az egyenlő hozzáférést a minőségi oktatáshoz, és elmélyíthetik a társadalmi különbségeket. A jelenség gyengíti a városi társadalom kohézióját és rontja Budapest versenyképességét.

A főváros horizontálisan érvényesítendő szempontként ismeri el ezért a közoktatás-fejlesztésben az esélyegyenlőség és az egyenlő hozzáférés biztosításának elvét. Az esélyegyenlőség érvényesítése érdekében különös figyelmet kell fordítani a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és a sajátos nevelési igényű tanulók oktatási helyzetére a közoktatási intézményeinkben. A cél az érintett intézmények oktatásszervezési gyakorlatának áttekintésével, illetve az intézmények tanulói összetételének összehasonlításával annak vizsgálata, hogy hogyan érvényesül a településen a diszkriminációmentesség, szegregációmentesség, és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók oktatási és társadalmi integrációjának támogatása.

Az áttekintés eredményeként a diszkriminációmentesség, szegregációmentesség elérése és az esélyegyenlőtlenségek csökkentése érdekében folytatott esélyteremtő tevékenység tervszerű dokumentálását a települési közoktatási esélyegyenlőségi program végrehajtásával segíti elő a Fővárosi Önkormányzat, annak érdekében, hogy Budapest oktatási rendszerét, ezen keresztül a városi társadalom integráló erejét és befogadó attitűdjét, valamit a gazdaság versenyképességét megőrizze és fejlessze.

Rendezvénynaptár
<2018. július>
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu