Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
E-napló a Fazekasban
2014.02.21. péntek
e-naplo

Az e-napló használatának tapasztalatairól készített interjút az Edupress Szokolai Tiborral, a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettesével. 

"A rendszer megjegyzi, ha a szülő látta a gyermek jegyeit, ha figyelemmel kíséri a gyermeke előmenetelét, hiányzását" - mondta Szokolai Tibor, a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettese. Az intézményben már kilenc éve használja saját fejlesztésű e-naplóját a tanári kar, erről kérdeztük az iskola igazgatóhelyettesét.

Az Önök intézménye 2005 óta használja az e-naplót. Meg vannak elégedve vele?
A legteljesebb mértékben. A napló saját fejlesztésű, melyet rendszergazdáink fejlesztettek, majd tökéletesítettek, a programozók pedig minden kérésünket beépítették. A mi naplónk már kialakult, kiforrott termék, a minimális kiigazításokat pedig a rendszergazdák végzik, például ha a jogszabályi változások miatt módosítani kell.

Az intézmény dolgozói a klasszikus naplóvezetést vagy az elektronikus úton történő adminisztrációt szeretik jobban?
A papíralapú naplót szívesen maguk mögött hagyták az e-napló könnyű – mindenki általi – elérhetősége, kezelhetősége miatt. Például több osztályból szerveződött csoportok esetében kifejezetten előnyös a használata. Nem szükséges a papíralapú naplónál elkerülhetetlen fizikai kontaktus, mivel internetalapú, ezáltal elérhető otthonról, akár külföldről is.

Mit lehet tenni abban az esetben, ha a rendszer összeomlik, adatvesztés történik? Előfordulhat egyáltalán ilyen?
Adatvesztés még nem történt. Szerverhiba miatt előfordult, hogy nem tudtuk elérni az e-naplót: a nyolc év alatt kétszer volt egy napot meghaladó üzemszünet. A szerver duplikálja az adatbázist, ezen kívül én személyesen hetente készítek mentést a szerverszobán kívülre.

A pedagógusok minden alkalmazását kihasználják a rendszernek vagy csak az alapvető funkcióit?
A napló a teljes adminisztrációs rendszer egyik része. Az adminisztrációs rendszert az iskolavezetés használja, a naplót pedig az iskolavezetés, a pedagógus, a diák, a szülő érheti el.
Adatok feltöltésére csak a pedagógusok számára készült felület alkalmas, például egy éve készült el a portfólióhoz szükséges dokumentumok tárolására egy felület, amelyet a pedagógus tölt fel, és ő is kezeli, az iskolavezetés pedig olvasni tudja a tartalmát.
A tananyagokat feltölteni a honlapunk munkaközösségek számára készült felületeire lehet, itt találhatók matematika, fizika tantárgyból feladatsorok.
A kulturális enciklopédia évekkel ezelőtt, projekt keretében, saját munkában készült. Az alsós tanítók folyamatosan töltenek fel anyagokat a tanítók munkájának segítésére.

Miket lehet az e-naplóval elvégezni az eddig említett alkalmazásokon kívül?
Az e-napló mindent tud, amit a papíralapú napló, például be lehet írni az órákat, a hiányzást, a késést rögzíteni, igazolni, összesíteni, jegyeket beírni, elkülönítve a „sima” jegyet a témazáró dolgozat eredményétől. Emellett az e-napló jegyeket összesít, átlagot számít, statisztikai összesítéseket végez, lehet beírni dicséretet, intőt, üzenetet, záradékot. Tartalmazza az órarendet, a pedagógusmunka elszámolását, a tantermek foglaltságát. Nyitottsága miatt a szülők megtekinthetik a saját gyermekük minden adatát. A rendszer megjegyzi, ha a szülő látta a gyermek jegyeit, ha figyelemmel kíséri a gyermeke előmenetelét, hiányzását. Ha nem nézi meg ezeket, azt is rögzíti.

A diákok, szülők is aktívan használják az e-naplót? Mi a szülői vélemény?
A szülők többsége rendszeresen használja az elektronikus naplót. Néha egy-egy jegy iránt is érdeklődnek. Mikor írom be a jegyeket, a korábban beírt jegyeknél láthatom, hogy „a szülő látta: igen”, vagy esetleg nem. Valószínű, ők akkor is érdeklődnének, ha a papíralapú napló lenne, csak akkor kissé körülményesebb volna. Alapvetően a szülői hozzáállást nem változtatja meg, csak a kapcsolatfelvételt teszi egészen könnyűvé. Az adminisztrációs rendszernek van saját levelezőrendszere, ahol lehet leveleket írni személyeknek, tanulócsoportoknak. Az iskolavezetés egy perc alatt tud üzenetet küldeni a nálunk tanuló 1070 diák szüleinek, valamint az intézményünkben tanító 119 pedagógusnak.

Okozott problémákat a kezdeti időben az átállás? Mennyi idő alatt szoktak hozzá a felhasználók a váltáshoz?
A bevezetés fokozatos volt, nem egyik napról a másikra történt. A bevezetést megelőző tanév második félévében 20-30 önként jelentkező pedagógus tesztelte a rendszert két-három hónapig, javaslatokat adtak a fejlesztőknek. Az így kialakult rendszert 2005 szeptemberétől két hónapon keresztül párhuzamosan használtuk a papíralapú naplóval. Ezt követően a kötelező párhuzamosságot megszüntettük, mert a rendszer kielégítően működött, innentől csak az elektronikus naplót használjuk. Minden pedagógus alkalmazza a testületben, és jelenleg nincs olyan pedagógus, aki ne tudná használni. Az e-napló bevezetésével szemben nem tapasztaltunk ellenállást. A teljes biztonságú használathoz körülbelül két teljes év kellett, akkorra alakult ki az, hogy minden részét jól használják. Az évenként egyszer előforduló feladatoknál (félévi, év végi jegyek zárása) kisebb segítségre szorulnak néhányan, de legtöbbször ezt a kollégáktól megkapják. Ritkán kell igazgatóhelyettesi segítség. Reméljük, hogy az egységesítés során megtarthatjuk magunknak a jól ismert, jól használható rendszert.

Forrás: Edupress
Rendezvénynaptár
<2017. május>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu