Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Gaudiopolis
Fejezetek Budapest múltjából és jelenéből
2010.04.09. péntek
gaudiopolis

A foglalkozás célja elgondolkodtatni a tanulókat arról, hogy milyen értékeket hordoznak az idős emberek, és ők maguk mi mindent tehetnek saját nagyszüleikért és általában az idősekért; megismertetni őket Sztehló Gábor személyével és háború alatti/utáni gyermekmentő tevékenységével; illetve megidézni az egykori gyerekköztársaság, Gaudiopolis világát.

Foglalkozási terv 11-12 éves tanulók számára.

A tanulói képességfejlesztés részterületei:

  • a szövegértési képesség fejlesztése egy hétköznapi nyelven írt prospektus, valamint egy zsoltárrészlet feldolgozására építve,
  • az asszociációs képesség fejlesztése, a részletekből az egészre való következtetés gyakorlása szövegelemek, valamint képek felhasználásával,
  • a szókincs fejlesztése a témához kapcsolódó fogalmi körben (szeretetház, szentelés, apartman, zsoltár, nővérhívó, füstjelző, teológia, püspök),
  • az együttműködési képesség fejlesztése csoportmunkák keretében,
  • a térbeli és az időbeli tájékozódás képességének erősítése a témához kapcsolódó helyszín térképen való megkeresésével, egy esemény időbeli behatárolásával, illetve életrajzi adatok időbeni sorba rendezésével,
  • a családhoz való kötődés, és ez által az identitás erősítése a saját nagyszülőkhöz kapcsolódó önálló feladat megoldása révén,
  • az öntevékenységre, a pozitív cselekvésre való belső késztetés erősítése az idős embereknek nyújtható örömről való beszélgetés során,
  • az önálló információgyűjtés vagy a fantázia és önkifejezés fejlesztése a foglalkozás záró feladatának megoldása során.

KAPCSOLÓDÁS

  • A NAT kulcskompetenciáihoz:
    • Anyanyelvi kommunikáció
    • Hatékony, önálló tanulás
    • Szociális és állampolgári kompetencia
  • A Nem szakrendszerű oktatás kerettantervéhez:
    • Mindennapi életünk tudás és képességterület
    • Szülőföldünk tudás és képességterület

ELŐKÉSZÍTÉS

  • A szükséges segédletek megfelelő formában és megfelelő mennyiségben való sokszorosítása.
  • Egy nagyméretű Budapest-falitérkép kikölcsönzése az iskolai térképtárból.
  • A technikai eszközök beállítása és kipróbálása.

SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK

Számítógép, projektor.

A/4-es méretű üres papírlapok, és annyi stift ragasztó, ahány csoport dolgozik majd párhuzamosan.

Az osztályterem falán hosszan végigfutó léc – annak érdekében, hogy fel lehessen rá tűzni a gyerekek által készített lapokat.

SEGÉDLETEK

  1. Egy meghívó másolata írásvetítő fóliára nyomtatva. A fóliát a dokumentum felhasználásával helyben kell elkészíteni.
  2. Kivetíthető képsorozat a modulban szereplő Szeretetházról
  3. Idős embereket ábrázoló csoportkártyák. A kártyákat a képek felhasználásával helyben kell elkészíteni. Annyi portrét kell választani, ahány csoport dolgozik majd, és összesen annyi képre van szükség, amennyi az osztály létszáma. (A megadottak helyett azonban bármilyen más, idős embereket ábrázoló képek is felhasználhatók.)
  4. A Szeretetházról készül prospektus egy-egy lapja. A hatféle lapocskát annyi példányban kell sokszorosítani, ahány csoport alakult az osztályban.
  5. A prospektushoz kapcsolódó, lyukas szöveget tartalmazó feladatlap. A lapot a csoportok számának megfelelő mennyiségben kell kinyomtatni.
  6. A meghívón szereplő idézet a Zsoltárok könyvéből. A dokumentumot helyben kell írásvetítő fóliára nyomtatni. De projektorral is kivetíthető.
  7. „Az én nagyszüleim” Portfolio – feladatlap – minden tanuló számára külön.
  8. Fogalomkártyák – csoportalkotáshoz. A cédulákból – egyenlő eloszlásban – összesen annyit darabot kell előkészíteni, amekkora az osztály létszáma.
  9. A meghívón szereplő idézet, amely alatt Sztehlo Gábor neve szerepel. A dokumentumot helyben kell írásvetítő fóliára nyomtatni. De projektorral is kivetíthető.
  10. A gyerekek városában, 1945-46-ban készült, kivetíthető felvételek.
  11. Csíkokra vágott lapok – a csoportok számának megfelelő mennyiségben – Sztehlo Gábor életéhez és a Gaudiopolis létrejöttéhez kapcsolódó információkkal.
  12. „Az öröm városa” Portfolio – feladatlap – minden tanuló számára külön. (12)

 

[Forrás: EduNet Tananyag-fejlesztési Alapítvány]

 

A foglalkozáshoz tartozó, felhasználható segédletek:

Rendezvénynaptár
<2017. november>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu