Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
GEOMATECH
Forrás: Edupress, MTI  
2014.01.24. péntek
geogebra

Egyedülálló hazai oktatásfejlesztési projekt indult útjára GEOMATECH néven. A matematika és a természettudományos tárgyakat népszerűsítő országos, kiemelt közoktatási projekt programindító konferenciáját a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) rendezték 2014. január 23-án.

Mészáros László, a BKF Kommunikációs Alapítványának kuratóriumi elnöke és a GEOMATECH projektmenedzsere köszöntőjében arról beszélt, a másfél éves múltra visszatekintő GeoGebra szoftvert, amelynek segítségével a projektet megvalósítják, ma már világszerte mintegy húszmillióan használják a világ több mint 130 országában, és egyre inkább kezd átalakulni oktatók, pedagógusok közösségévé. Ez a kezdeményezés egyik célja, hiszen itthon is az ország legjobb matematikai és természettudományos szakértőit szeretnék bevonni. 

Az Új Széchenyi Terv keretében megvalósuló GEOMATECH projekt célja kettős – egyrészt új tananyagok és módszerek kifejlesztése, másrészt pedig maga a népszerűsítés, egy kiterjedt kommunikációs kampány lebonyolítása annak érdekében, hogy mindenkivel (elsősorban a pedagógusokkal) megismertessék a programot. „A GEOMATECH projektben az elkészült tananyagok oktatására több ezer általános és középiskolai pedagógust tervezünk kiképezni, továbbá az oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosítunk valamennyi érdeklődő számára” – jelentette ki a projektvezető.

Az első felszólaló dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár volt, aki arról beszélt, hogy az ország jövője szempontjából nagyon fontos a gyerekek eredményes tanulásának biztosítása, az eredményes tanuláshoz pedig a diákoknak szeretniük kell azt, amit tanulnak. Ezt figyelembe vették a Nemzeti alaptanterv átalakításánál és figyelembe fogják venni a tankönyvkínálat kialakításakor is, a cél pedig az, hogy „a tananyagmennyiség befogadható és érdekes legyen a gyerekek számára” – mondta az államtitkár. „A köznevelés megújításának fontos eleme a matematikai és a természettudományos tárgyak népszerűsítése, megkedveltetése a diákokkal. Ezen területekről a munkaerőpiacra áramló szakemberek a gazdasági életet erősítik” – fogalmazott államtitkár.

Hoffmann Rózsa kiemelte: feladatuk és felelősségük, hogy olyan intézkedéseket hozzanak, amelyek lehetővé teszik, hogy minden gyermek a lehető legsikeresebben folytassa tanulmányait. Ahhoz, hogy jól tanuljon egy diák, alapvető feltétel, hogy szeresse is, amit tanul - mutatott rá az államtitkár, aki szerint a jó tanulmányi eredmények alapja a jó matematikatudás. Enélkül a természettudományok ismerete, elsajátítása is nehéz - mutatott rá.
Hoffmann Rózsa beszédében arra szólította fel a pedagógusokat, hogy igyekezzenek maguk is tenni ennek érdekében. „Sokat várunk a tanárkollégáktól – hogy tegyék színesebbé az órákat, hogy a gyerekekben kialakuljon egy pozitív attitűd a matematika és a természettudományok irányába” – mondta, mivel szerinte ennek hiányában a száraz tananyagot csak a legszorgalmasabbak tanulják meg. Az államtitkár arra hívta fel a pedagógusokat, hogy „neveljenek olyan diákokat, akik közül kikerülhet a következő Nobel-díjas”.

Prof. Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese, a projekt vezető módszertani tanácsadója arról beszélt, hogy Magyarország nagyhatalom a matematika területén, és a világ élvonalába tartoznak a fiatal tehetségek is. Köztük és a lemaradók között azonban óriási a különbség - jegyezte meg. A PISA-felmérés romló eredményeire utalva azt mondta: nem sokkolni kell, hanem a helyzetet megoldani. A főtitkárhelyettes rámutatott: a tartalmi megújulás keretei megvannak, a mostani program ehhez egyfajta eszközt kínál.

Dr. Juhos István, a projekt szakmai vezetője elmondta: a megvalósítás több lépésben történik majd. Az első lépés a tananyag- és szoftverfejlesztés, melynek keretében interaktív tananyagokat hoznak majd létre, a tervek szerint mintegy 1200 matematikai és 600 természettudományos egységre bontva az elsőtől a tizenkettedik évfolyamig. Ennek során szem előtt tartják, hogy a tananyagok legyenek egyszerűek, játékosak, biztosítsák a gyerekek számára az önálló felfedezés és a tapasztalatszerzés lehetőségét, így a sikerélményt is. Példaként bemutatott egy játék formájában működő, állatfigurákkal illusztrált szorzótábla-tanító programot, illetve a Részecskés Kártyajátékot, amely részecskefizikai ismeretek elsajátítására ad lehetőséget.
Elmondása szerint a szoftver egyik legnagyobb előnye a látványosság, segítségével rengeteg mindent lemodellezhetnek a diákok akár három dimenzióban is, és meg is tekinthetik modelljeiket működés közben. Céljuk az is, hogy lehetővé tegyék, hogy a diákok saját okostelefonjaikról, tabletjeikről is elérhessék, használhassák a programot, illetve lehetőségük legyen például a Leonar3Do interaktív platform használatával, a virtuális valóság segítségével valóban megjeleníteni, térben látni alkotásaikat.

Lavicza Zsolt professzor a GeoGebra atyja arról beszélt, hogy a felhasználók száma a világ körül egyre növekszik, legnagyobb ütemben Ázsiában, Dél-Amerikában és Afrikában. A fejlesztések során figyelik például a GeoGebraTube megosztóra feltöltött feladatokat, amelyekből mostanra már több mint 62 ezer található a rendszerben. Emellett figyelemmel követik az új tankönyveket, virtuális iskolákat, tananyagokat is. Lavicza arról is beszélt, nagy hangsúlyt fektetnek arra az új típusú tananyagok kidolgozásakor, hogy a hagyományos magyar tanítási módszereket integrálják.
A Cambridge-i Egyetemen tanító professzor arról is beszélt, mik a jövőbeni terveik. Szeretnék többek között más országokban, más kultúrákban és tanítási tradíciókban is adaptálni a GEOMATECH projektet, illetve létrehozni egy matematikai didaktika doktori iskolát Budapesten.
Lavicza Zsolt ismertette a GeoGebra projekt főbb számait is, melyek szerint a projekt összesen 190 országban rendelkezik felhasználókkal, 62 nyelven érhető el és havonta félmillióan töltik le. Az adaptáláson jelenleg több mint negyven fejlesztő és kétszáz fordító dolgozik.
A Magyarországon megvalósuló GEOMATECH projektben százan vesznek majd részt, a program a terv szerint 22 hónap alatt éri majd el célkitűzéseit.

*** 

A projektben dolgozó magyar és külföldi szakemberek a korszerű, nemzetközi kutatási módszertanokon alapuló, digitális tananyagokat a világ egyik legismertebb, mintegy 20 millió ember által használt, matematikai-természettudományos szoftvere, a GeoGebra segítségével jelenítik meg. A projekt keretében a tananyagok oktatásban való alkalmazására több ezer általános iskolai és középiskolai pedagógust terveznek kiképezni, továbbá az elkészült oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosítanak valamennyi érdeklődő számára.

Rendezvénynaptár
<2017. szeptember>
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu