Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Az implementáció leggyengébb „láncszeme” az értékelés
2011.01.19. szerda
bologna6

Megjelent A tanulási eredmények alkalmazása a felsőoktatási intézményekben 2., a Bologna füzetek 6. kötete. A Tempus Közalapítvány által koordinált magyar Bologna tanácsadó hálózat 2008-tól indított kutatás-sorozatának legújabb kiadványa a 2010. május-június folyamán zajlott eredményeket foglalja össze.

A kutatást az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézetének munkatársai készítették. A kutatás fő iránya a tanulási eredmények fogalmának értelmezése és alkalmazása a fejlesztő munkában, valamint az implementáció során, a gyakorlatban.

A kétciklusú felsőoktatás tartalmi reformjának tapasztalatai c. műhelykonferencia első rendezvényén 2011. január 17-én bemutatták a kutatás eredményeit.

Halász Gábor bevezető előadása rámutatott arra, hogy mit jelent pontosan a tanulási eredményekre épülő tanulásszervezés a felsőoktatásban, miért vált ez fontossá, illetve miért jelent mindez kihívást és mi várható a jövőben. Elmondta, hogy a globális oktatási trendek része a LeO (learning outcomes) alapú tanulásszervezés, melynek meghatározó három eleme a tanulás megtervezése, szervezése és az értékelés, negyedikként ehhez járul még az egyeztetés és a kommunikáció. Rámutatott, hogy a jövőben a LeO-megközelítés erősödni fog, az LLL-politikák, a „képesség politikák” erősítik ezt a megközelítést, várhatóan felértékelődik a pedagógia szerepe a felsőoktatásban, az eredmények mérése felértékeli a LeO-megközelítést.

Vámos Ágnes a kutatás vezetője előadásában a vizsgálat főbb eredményeit emelte ki. A minta bár nem reprezentatív, erős szignifikáns különbségek tapasztalhatók. Példaként megemlítette, hogy a felsőoktatást szigetszerű működés jellemzi, az innovációs attitűd kis mértékben van jelen, az oktatók többsége a tradicionális felsőoktatás híve.

Vass Vilmos a tartalomelemzés tükrében beszélt a tervezés, tanulásszervezés és értékelés szintjeiről. A kutatásból kiderül, hogy a tervezés szintjén a tanulási eredmény fogalmát a vezetők 70, míg az oktatók 25%-a érti. Kitért arra is, hogy az implementáció leggyengébb láncszeme az értékelés. A képzések leírásának csak felében nyer említést az értékelés módja, amely szinte kizárólag minősítő értékelés, miközben a kompetenciaalapú oktatásszervezéshez elengedhetetlen a kezdeti helyzetfeltáró és a folyamat közbeni fejlesztő értékelés. Utóbbiak, ha mégoly ritkán is, de már tetten érhetők a gyakorlatban.

Lénárd Sándor az oktatói együttműködés kérdéséről, a pedagógiai kihívásokról, az oktatói felkészültségről, illetve a továbbképzési hajlandóságról beszélt előadásában, melyek mindenképpen megerősítést, hangsúlyosabb figyelmet igényelnének.

A műhelybeszélgetések során megfogalmazásra került, hogy a LeO nem cél, hanem eszköz, szemléletformálás szükséges a felsőoktatás oktatói körében, például abban, hogy a klasszikus kutatási tevékenységek mellett hangsúlyosabbá váljanak a pedagógiai, oktatói kompetenciák és tevékenységek.

E témakörben végzett korábbi kutatás eredményei a Bologna füzetek 2. kötetében olvashatók. Jelen kötet is letölthető.

Kapcsolódó anyagok
Rendezvénynaptár
<2019. június>
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu