Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Az érettségi mérésmetodikai szempontból
2014.05.20. kedd
ajanlo_318

Pongrácz László, az Oktatási Hivatal megbízott elnökhelyettese 2014. május 12-én "Az érettségi vizsgarendszer elemzése az Oktatási Hivatalban (TÁMOP 3.1.8)" címmel tartott előadást a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet tanévzáró értekezletén.

A TÁMOP 3.1.8. Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban című projekt három alappillérre épül. Ennek első eleme tartalmazza a mérésmetodikai vizsgálatokat az írásbeli feladatsorokra vonatkozóan, a közép- és emelt szintű érettségi értékelési skálák összehasonlítását valamint az elmúlt vizsgaidőszakok eredményeinek elemzését.

Mérésmetodikai szempontból eddig nem történt meg az érettségi feladatok vizsgálata, ezért merült fel az igény, hogy megnézzék, hogyan viselkednek a feladatsorok, a jogszabály ugyanis nem teszi lehetővé, hogy próbamérés előzze meg az éles vizsgát. Az érettségi feladatok összeállítása pontosan meghatározott követelményrendszerre épül. A vizsgálat célja, hogy megnézze a kiemelt öt tárgy esetében a feladatok mérésmetodikai szempontból is jól működnek-e. A 2012-es év érettségi vizsgadolgozataiból begyűjtött mintát dolgoztak fel. A vizsgálat lezárult, 10 tanulmányban foglalták össze az eredményeket, melyek hamarosan megjelennek az oktatas.hu honlapon.

Az értékelési skálák összehasonlítása emelt és középszinten szintén célja a vizsgálatnak a kiemelt öt tárgyból. Aki idén emelt szintre jelentkezett, írhatott egy próbaérettségit középszinten. Nem volt sok jelentkező, és közülük ténylegesen nem is mindenki írta meg, de az előadó bízik abban, hogy a program tud releváns információt adni. Azt várja, hogy a skálák az öt tárgy esetében nagyon különbözőek lesznek.

2006 óta a vizsgázók adatait adatbázisokba rögzítik. A harmadik metodikai vizsgálat 2009-2011 közötti adatbázisban azt vizsgálja, a feladatlapok, a feladattípusok változása tükröződik-e az eredményekben. Az elkészült anyagok lektorálása zajlik, hamarosan megjelennek az oktatas.hu honlapon.

A következő pillér a vizsgáztatók képzéseit veszi nagyító alá. Korábban emelt szintű vizsgáztatói képzések voltak, azóta eltelt egy hosszabb idő. A vizsgarendszer érdeke, hogy újra felépítse ezt a rendszert. Azt a célt tűzték ki, hogy jöjjenek újra létre vizsgáztatói képzések. A projekt keretében tárgyanként 20 képző kiképzése és a program akkreditációja valósul meg, a vizsgáztatók képzését már másnak kell majd megszerveznie.

 

A kétszintű érettségi bevezetésével a jegyzői feladat megváltozott, és erre korábban nem is irányult képzés. Most a program keretében a jegyzői feladatra felkészítő képzés programjának kidolgozása és 40 főnyi képző kiképzése valósul majd meg.

A projekt középső pillérében zajlik a pedagógusok tapasztalatainak összegzése. A 11 tárgyra vonatkozó, valamint vizsgafüggetlen kérdéseket is tartalmazó önkéntes, kérdőíves felmérésen összességében a várthoz képest 20%-os volt a válaszaktivitás.

A feldolgozott válaszok közül néhány eredményét megtekinthettük. Abban a kérdésben a pedagógus társadalom megosztottnak bizonyult, mennyire szeretnék, mennyire értenek egyet azzal, hogy újra legyenek egyetemi felvételik. Ezzel szemben a válaszadók 63%-a egyetértett azzal, hogy a továbbtanulást a középszintű érettségi eredmények határozzák meg. A pályán töltött idő előrehaladtával egyre inkább lényegesnek tartják a válaszadók az egységes érettségi követelmények érvényesülését. A kétszintű érettségi rendszer 10 éve elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a válaszadók is természetesnek vegyék, a felkészítés során különböző követelmények vonatkoznak a felvételizni szándékozókra és nem szándékozókra. Visszatérő kérdés, hogy szükség van-e szóbelire vagy sem. A tanulóknak hosszú távon érdeke, hogy a verbalitásukat fejlesszük. A válaszokból az derült ki, hogy a szóbeli komoly értéke az érettséginek, jó, hogy van. Végül pedig azt láthattuk, hogy elsöprő többséggel támogatták a válaszadók, hogy emelt szinten független vizsga legyen, középszinten ne legyen független vizsga.

A 11 tárgy kérdőívezéséről, újabb 13 tárgyból konferenciát szerveztek és az eredményeket ismertették. Ezekből 24 tanulmány készül arra vonatkozóan, hogy lenne érdemes megváltoztatni az adott vizsgatárgy tartalmi követelményeit.

Südi Ilona
pedagógiai szakértő

Rendezvénynaptár
<2017. november>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu