Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Online is mérhető az iskolakészültség
2014.02.04. kedd
ill
A pedagógiai pszichológia egyik legrangosabb folyóiratában, az Amerikai Pszichológiai Társaság által gondozott Journal of Educational Psychology című szaklapban látott napvilágot az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport tanulmánya, amelynek szerzői a számítógépes tesztelés korai alkalmazhatóságát bizonyítják.

Eredményeik útmutatásul szolgálhatnak a kisgyermekkorban alkalmazható tesztek újabb nemzedékének kidolgozásához.

Csapó Benő egyetemi tanár, az MTA doktora (Forrás: MTA)

A Csapó Benő egyetemi tanár, az MTA doktora által vezetett MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport neveléstudományi kutatásokkal foglalkozik. Feladatuknak a tudás szerveződésének, az iskolában elsajátított tudás alkalmazásának, a tudás megszerzését befolyásoló affektív tényezőknek a vizsgálatát tekintik.

"Bebizonyosodott, hogy már az iskolakezdéskor is hatékonyan lehet alkalmazni a számítógépes teszteket. A kisiskolások már az első hetekben minden gond nélkül megoldják a képernyőn megjelenő feladatokat, és ezáltal sokkal gyorsabban, pontosabban és objektívebben mérhető fel azoknak az alapvető készségeknek a fejlettsége, amelyek a sikeres iskolakezdéshez szükségesek" – mondta el Csapó Benő az mta.hu-nak.

A Csapó Benő, valamint Nagy József, az MTA doktora, az SZTE professor emeritusa és Molnár Gyöngyvér, az SZTE egyetemi docense által jegyzett cikkben vizsgált probléma három olyan területet egyesít, amely az iskolai tanulással kapcsolatos jelenlegi kutatások középpontjában áll.

"Az óvoda-iskola átmenet, a sikeres iskolakezdés és általában a kora gyermekkori nevelés kérdésköre évtizedek óta foglalkoztatja a különböző tudományágak művelőit. Közgazdászok például kiszámolták, hogyha egységnyi összeget a közoktatás fejlesztésére költünk, akkor annak abban az esetben a legnagyobb a megtérülése, ha a befektetés az iskolázás korai szakaszában történik. A pedagógiai kutatók pedig kimutatták, hogy a későbbi tanulási kudarcok többsége az első iskolai évekre vezethető vissza. Ugyanakkor a korán felismert problémák gondosan megtervezett, személyre szóló fejlesztéssel orvosolhatók" – magyarázta az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport vezetője.

Mint kifejtette, egy másik gyorsan fejlődő kutatási terület a pedagógiai tesztek olyan új alkalmazásával foglalkozik, amelynek esetében a vizsgálatok elsődleges célja nem a minősítés, hanem a segítő-formáló, diagnosztikus értékelés. A tesztelést a lemaradások, a tanulási nehézségek felderítése, a problémák egyéni megoldása, a diákok személyre szabott fejlesztése érdekében végzik. Végül egy harmadik, innovatív kutatási terület a technológiaalapú tesztelés, ezen belül is annak vizsgálata, hogy át lehet-e számítógépre ültetni a hagyományos teszteket.

"Milyen feltételek mellett tekinthetjük egyenértékűnek a papíron és a számítógépen megoldott teszteket, miképpen lehet kihasználni a komputerek kínálta különleges lehetőségeket, és mit mérnek valójában az ilyen tesztek?" – sorolta a felvetődő kérdéseket a tudós.

A Journal of Educational Psychology című folyóiratban publikált tanulmány érdekessége, hogy egy több évtizeden át fejlesztett és a gyakorlatban is sokat használt mérőeszköz számítógépes verziójának alkalmazhatóságát vizsgálja, többek között egy igen hatékony elemzési módszer, a strukturális egyenletekkel való modellezés segítségével. A DIFER tesztcsomag a tanulók iskolakészültségének felmérésére szolgál. A tesztek felvétele egyénileg történik, így egy-egy gyermek vizsgálata több órát is igénybe vehet, ami a rendszeres alkalmazás egyik legfőbb akadálya.

"Gyakrabban lehetne a tanulók készségének fejlettségét mérni, ha elkészülne a mérőeszközök számítógépes változata, hiszen így a tanár felügyelete alatt egy egész osztályt egyszerre fel lehet mérni – vélekedett Csapó Benő. A különböző tesztek azonban másként viselkednek, amikor komputerre ültetjük át őket."

Ismertetése szerint a kutatócsoport által vizsgált tesztek között volt olyan, amelynél a számítógépes vizsgálatok eredményei lényegében azonosnak tekinthetők a hagyományos módszerrel végzett mérésekéivel. "Esetükben mindegy, milyen módszert alkalmazunk. Akadt viszont olyan teszt is, amely csak részben számítógépesíthető. Ilyen például a számlálási teszt, amelynek végzésére egyelőre nem alkalmazható a komputer. A tesztek többségénél azonban meglepő módon a számítógépes módszer jobbnak bizonyult. Ez annak tulajdonítható, hogy a komputeres teszt sokkal objektívebb, mint a tesztet felvevő pedagógusok. Mivel a tanulók még nem tudnak olvasni, a feladatokhoz tartozó utasításokat fülhallgatón kapják, mégpedig minden diák ugyanazt az előre rögzített hangfelvételt hallja, és a számítógép minden esetben azonos módon dönt arról is, hogy jónak fogadja-e el a válaszaikat" – emelte ki Csapó Benő.

Hozzátette: az eredmények útmutatásul szolgálnak a kisgyermekkorban alkalmazható tesztek újabb generációjának a kidolgozásához. "A továbbiakban már nem a hagyományos tesztekkel való összehasonlíthatóság elemzése a cél, hanem a lehető legjobb mérőeszköz kifejlesztése a technológia teljes eszköztárának felhasználásával. A szegedi kutatócsoport munkatársai jelenleg egy olyan online diagnosztikus mérési rendszeren dolgoznak, amely lehetővé teszi a tanulók szövegértésének, matematikai és természettudományos tudásának rendszeres felmérését, fejlődésük nyomon követését" – vázolta kutatócsoportja terveit Csapó Benő.

Forrás: MTA
Rendezvénynaptár
<2017. november>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu