Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
A 9. osztályosok környezettudatossága
2010.08.23. hétfő
kornyzettudat_kerdoiv

2008. november 17-20. között került sor a 9. évfolyamos tanulók környezettudatosságának kérdőíves vizsgálatára a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet szervezésében.

Az 1992-es Riói konferencia emelte nemzetközi szinten is elvárássá, hogy értelmezzük újra a környezetünkhöz, bolygónk jövőjéhez való viszonyunkat: egyéni és társadalmi céljaink megvalósításához indokoltan válasszunk eszközt, körültekintően hozzunk döntést, ismerjük választásunk jelen- és jövőbeli következményeit, azaz környezettudatosan gondolkodjunk, és felelősséggel cselekedjünk.

Oktató-nevelő munkának mind nagyobb fontosságú dimenziója a környezeti nevelés, amely célként jelöli meg a szemléletformálást, a környezettudatos gondolkodás és ezzel összhangban levő cselekvés igényének kialakítását, középpontjában a fenntartható életmódra törekvés készségének elsajátításával.

A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézetben most első alkalommal került sor arra, hogy a fővárosi fenntartású intézmények 9. évfolyamos tanulóinak körében - 10 %-os reprezentatív minta alapján - kérdőíves felmérést készítsen a környezettudatosságról. A kérdőíves felmérés célja volt a környezeti kérdésekre vonatkozóan a 14-15 éves korosztály véleményének, álláspontjának, attitűdjeinek, cselekvési szándékainak megismerése. A kérdések egy része a környezettudatosságra vonatkozott, másik része pedig általános tájékozottságot vizsgált.

Arra is kíváncsiak voltak a felmérésben, hogy mennyire fontos a vizsgált korosztály számára a környezet „ügye”, ismerik-e a felmerülő gondokat, középiskolai tanulmányaik megkezdése előtt volt-e lehetőségük részt venni a környezet ügyét (védelmét) szolgáló cselekvésben? Volt-e lehetőségük a környezeti értékek, szépségek megismerésére, volt-e részük a tapasztalás során átélhető, érzékelhető élményben és örömben? Ha igen, mi az, amiben szívesen vettek részt? Kitől és hol kapják a legtöbb információt, kinek a véleménye fontos számukra? Értik-e, érzik-e, hogy a környezet állapota tőlük is függ? Mit tesznek meg közvetlen környezetükben, miben vennének részt aktívan? Mennyire ítélik súlyosnak az egyes, globálisan jelentkező problémákat? Milyen magatartásformákat, milyen mértékben ítélnek ártalmasnak?

A vizsgálat kiindulópontja az a feltevés volt, hogy a tanulók többségének fontos a környezet ügye, hajlandók tenni érte és a megoldás leghatékonyabb eszközének nem csak az anyagi lehetőségeket, forrásokat tekintik.

A környezetre, a környezettudatosságra vonatkozó tanulói vélemények, attitűdök kérdőíves felmérését, és az eredmények alapján az összegző elemzést Szittnerné Gudor Mária és Szabó Júlia készítette.

A tanulmány letölthető portálunkról, a Kapcsolódó anyagok közül.

Rendezvénynaptár
<2018. június>
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu