Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Kompetenciamérés 2009.
2009.05.26. kedd
kompetenciameres

Az idei Országos kompetenciamérés napja 2009. május 27-e, melyet az oktatási és kulturális miniszter a 2008/2009. tanév rendjéről szóló 17/2008. (V. 9.) OKM rendeletének 8. § (3) bekezdésében határozott meg.

A mérések előkészítéséhez az iskolák 2008. december 12-ig – a tanév rendjéről szóló rendeletben meghatározottak szerint – szolgáltattak adatot az Oktatási Hivatalnak. Ezen adatok felhasználásával bonyolódik május 27-én a mérés, mely a 2001-ben kezdődő országos kompetenciamérések sorában immár a hetedik (2002-ben és 2005-ben nem volt).

A rendelkezés a résztvevők körét is meghatározza: az ország valamennyi 6., 8. és 10. évfolyamos tanulója számára kötelező a teszt megírása. A 2005/2006. tanévtől kezdődőn minden év májusában a 4. évfolyamosok országos mérésére is sor kerül, mely a tanulás, az értelmi fejlődés szempontjából alapvető jelentőségű készségek és képességek diagnosztikus, kritériumorientált vizsgálata.

Az Országos kompetenciamérés minden iskolában 8 órakor kezdődik, azonos körülmények között, az arra kiképzett helyi koordinátorok irányításával és minőségbiztosítók ellenőrzésével.
A mérési napon az érintett diákok számára nem lesz más tanóra, csak a tesztfüzet feladatait kell megoldaniuk, 2x45 percben szövegértési, 2x45 percben matematikai tesztet, 15 perces szünetekkel.
A feladatsorok nem az adott tanév tananyagának, ismeretanyagának számonkérésére, nem is a tudásszint mérésére szolgálnak, hanem olyan kérdéseket tartalmaznak, melyek a szövegértési képesség és a matematikai eszköztudás mérésére alkalmasak.
A mérést követően egy Tanulói kérdőív kitöltésére kérik a diákokat, amelyben családi hátterükkel, eddigi iskolai pályafutásukkal kapcsolatos kérdések szerepelnek. A kérdőív kitöltését otthon, szüleikkel együtt végezhetik a tanulók.
Az intézmények vezetői szintén kérdőíves formában szolgáltatnak adatokat az iskolával és a telephelyekkel kapcsolatban.

A kompetenciamérésekhez használt feladatlapok, kérdőívek összeállítását és kipróbálását, a mérések lebonyolítását, a beérkezett adatok rögzítését, az iskoláknak és az iskolafenntartóknak szóló összegzések elkészítését országos szinten az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztályának munkatársai végzik, sokéves mérési tapasztalattal, korszerű tesztelméleti és mérési módszertan alkalmazásával.

A méréshez kapcsolódó kérdéseinkkel Pongrácz Lászlót, az OH Közoktatás-értékelési Programok Főosztályának vezetőjét kerestük meg.

Az idei kompetenciamérésben milyen lényeges változás, újdonság említhető a tavalyi méréshez képest?
Az idei mérés nem hoz különösebb újdonságot. A három legfontosabb változás, a mérési azonosító bevezetése és ennek kapcsán az egyéni tanulói elemzések készítése, valamint az iskolai jelentések teljes nyilvánossága már a tavalyi mérésben bevezetésre került.

Tervezik-e a jelenlegi – szövegértés-matematikai eszköztudás – mérés tartalmi bővítését, más kompetenciák bevonását a vizsgálatba?
Ez nem az Oktatási Hivatal döntésén múlik. Tudni kell azonban, hogy a jelenlegi mérés esetében is a feladatlapok szakmailag megalapozott, korrekt előkészítése kb. két évet vesz igénybe. Egy új kompetenciaterület mérésének bevezetése ezen felül még feltétlenül megköveteli a mérés tartalmi keretének kidolgozását és szakmai egyeztetését is.

A méréshez kapcsolódó Tanulói kérdőívben számos olyan kérdés található, mely a tanuló családi hátterére vonatkozik. Mi az elmúlt évek tapasztalata, van-e a szülőknek fenntartásuk az ilyen típusú adatszolgáltatással kapcsolatban?
Mivel győzhetők meg az aggályos szülők, miért fontos ezeknek az információknak a mérési eredményhez csatolása?
A tanulói kérdőívek megfelelő arányban való kitöltése és visszaküldése alapvető feltétele annak, hogy az iskola saját munkájáról megfelelően árnyalt képet kapjon. A mérés ugyanis a teljesítményeket nemcsak abszolút skálán képes bemutatni, hanem a tanulók szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai teljesítményét is láthatóvá teszi, amelyek nem a legjobb körülmények között élő, legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak. Ezen családiháttér-index kiszámítása pedig a háttérkérdőívek adatai alapján történik. Azt gondolom, hogy megfelelő iskolai közreműködéssel és a kérdőíven szereplő eljárások iskolai betartásának garantálásával az „aggályos” szülők is meggyőzhetők a tanulói kérdőív kitöltésének szükségességéről, fontosságáról.
(CSH-index: az iskola tanulóinak tanulási teljesítményét leginkább befolyásoló szocio-ökonómiai tényezőkből - pl.: az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége, a család anyagi helyzete, a szülők munkaerő-piaci státusa, az otthoni tanulást segítő eszközök száma stb. - képzett index. - szerk.) 

A kompetenciafejlesztés időigényes, gyakran több évre szóló feladat, nem szabad látványosan gyors eredményt várni. Ennek a folyamatnak segítője a kompetenciamérés, melyre 2001 óta hat alkalommal került sor. Érzékelhető-e már valamilyen pozitív eredmény az elmúlt évek adatai alapján?
Valóban, ennyi idő alatt nem várható mérhető elmozdulás. Az eredményekben egyelőre nemigen figyelhető meg az átlag körüli statisztikai ingadozáson kívül más. Kivételt képeznek a hatodik osztályos szövegértés eredmények. Itt már egyértelműen érzékelhető a javulás tendenciája.

A 2008-as kompetenciamérés mérföldkőnek tekinthető, hiszen felmenő rendszerben nyomon követhető lesz a résztvevők "mérési útja”, az eredmények és a hozzáadott érték. Van-e valamilyen visszajelzésük már ezzel kapcsolatosan a közoktatás szereplőitől?
Visszajelzésünk egyelőre még nem lehet, hiszen a 2008-ban mért tanulókat – az akkor 6. és 8. osztályosokat – legközelebb 2010-ben, a 8. és a 10. évfolyamon mérjük majd. Ezen mérés értékelésekor lehet majd először az egyéni tanulói teljesítmények változását elemezni.

A kompetenciamérések jelentései elérhetőek az interneten. Mi a tapasztalatuk a weboldal látogatottságát illetően?
A mérési eredményeket, a különféle jelentéseket az ohkir.gov.hu/okmfit weboldalon publikáljuk. A látogatottsági adatok azt mutatják, hogy a mérések eredményei utáni érdeklődés örvendetesen növekszik.

A felmérést minden iskola 6., 8. és 10. évfolyamos tanulója megírja évről-évre, s az eredményekről az iskolák visszajelzést kapnak. Az ismétlődő mérések mutatói és azok elemzése segíti az iskolákat abban, hogy összeállítsák tanulóik kompetenciafejlesztési tervét, ezáltal támogatva fejlődésüket. A kompetenciafejlesztés eredményességének mutatói (az iskolai hozzáadott érték) a két évvel későbbi mérés adataiban mutatkoznak majd meg.

A tanulók egyedi mérési azonosító számot kapnak, melynek segítségével (az adatok feldolgozása után) a diákok egyéni eredményei is megtekinthetőek lesznek az Oktatási Hivatal Közoktatási Információs Iroda honlapján. Ez az azonosító szám végigkíséri a tanulókat a kétévenkénti kompetenciamérések során, így az egyéni eredmények és a fejlődés is nyomon követhető.
Az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztályának honlapján megtalálhatóak az eddigi évek mérőeszközei, a tesztfüzetek, megoldókulcsok, kérdőívek, útmutatók.

A 2008-as mérési eredmények és jelentések áprilistól ugyanitt elérhetőek. A 6., a 8. és a 10. évfolyamos mérés központi javítása teljes körű volt, tehát az összes tanuló eredménye megtekinthető a mérési azonosító megadásával. (Az elveszett vagy megsérült mérési azonosító pótlását csak attól az oktatási intézménytől lehet kérni, amellyel a tanuló tanulói jogviszonyban áll.)

 

Az Országos kompetenciamérésről további információk a www.kompetenciameres.hu honlapon találhatók.

(Végh Györgyi)

Rendezvénynaptár
<2017. november>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu